چاپ دیجیتالی را بشناسید

با انواع چاپ آشنا شوید

با گسترش هرچه بیشتر علم، بشر همواره می­خواهد تا با تاریخچه تکنولوژی­هایی که امروزه استفاده می­کند، بیشتر آشنا شود. آشنایی با تاریخچه و انواع چاپ نیز به همین دلیل اهمیت دارد. در این مقاله قصد داریم در مورد انواع مختلف این روش صحبت کنیم. همچنین یکی از مهم­ترین نکات هنگام پرداختن به این موضوع، توجه به مزایا و البته کاربرد روش­های مختلف چاپ است. اطلاعات کامل در مورد مزایا و کاربردها، می­تواند منجر به دید تخصصی­ تر ما نسبت به این روش­ها و دستگاه­ها شود.

اولین نکته ­ای که باید به آن توجه کنیم، تاریخ ورود  انواع چاپ به ایران است. دستگاه­های چاپ ابتدایی برای اولین‌بار در دوران پهلوی وارد ایران شدند. شاید بهتر است بدانید که در آن زمان دستگاه­های فتوکپی تنها در مدارس و اداره­ جات یافت می­شد. البته نوعی کاغذ نیز در نوشت ­افزار­های آن زمان استفاده می­شد که به آن استنسیل می­گفتند. روش کارشان نیز به این صورت بود که نوشته ­های مدنظرشان را ابتدا روی این کاغذهای مخصوص می­نوشتند و سپس در تیراژ موردنظر تکثیر می­کردند.

بیشتر بخوانید: تکثیر جزوات آموزشی مدارس شبدا

نگاهی عمیق بر تاریخچه انواع چاپ در ایران

همان­طور که گفتیم روش کار در گذشته با امروز تفاوت­های بسیار زیادی دارد. برگه ­های حاصل از فرایند چاپ در آن زمان خوانایی بسیار کمی داشتند و کیفیتشان به­شدت پایین بود. این تنها شروع تکنولوژی چاپ در ایران بود. اما تاریخچه انواع چاپ در جهان به خیلی سال قبل بازمی­گردد. قرون‌وسطی اولین زمانی بود که چاپ برای اولین‌بار مورداستفاده قرار گرفت.

یکی از نکات بسیار جالب در مورد چاپ آن زمان جهان، عدم مشخص‌بودن فرایند ابداع و اختراع این روش است. اگر بخواهیم به عقب­تر برگردیم، باید به این مورد اشاره کنیم که در همان دوران قرون‌وسطی، مردم از پوست گاو برای نوشتن استفاده می­کردند. اما نکته جالبی در مورد ورود این تکنولوژی به اروپا وجود دارد. در برخی منابع گفته­ شده که کاغذ برای اولین‌بار از سرزمین مسلمانان وارد اروپا شده است. یکی از نکات مهم در مورد ورود انواع چاپ به ایران این است که دستگاه­های مربوطه سال­ها بعد از خود این واژه وارد کشور شدند.

به همین دلیل می­توان گفت که دوره اصلی ورود چاپ و شروع تحول در این زمینه در دوران قاجار اتفاق افتاد. در واقع اولین چاپ­خانه در ایران در آن زمان تأسیس شد. این چاپ­خانه که در تبریز بود توسط زین­ العابدین تبریزی شروع به کار کرد. حدود ۷ سال بعد در پی پیشرفت­های متوالی جامعه، این صنعت وارد تهران شد و این شهر اولین چاپ­خانه خود را تجربه کرد.

شاید بتوان گفت که دوران طلایی آموزشی در صنعت چاپ در ایران به زمان امیرکبیر مربوط می­شود. حتماً در مورد مدرسه دارالفنون شنیده­اید. در آن زمان با پیشرفت این صنعت و البته نیاز بسیار زیاد مردم به آن، امیرکبیر تصمیم گرفت تا برای اولین‌بار کارگاه­های آموزشی­ای برای آن اختصاص بدهد. از افتخارات این کارگاه و چاپ­خانه، انتشار و چاپ کتاب دیچیتال در سال­های ۱۲۶۸ تا ۱۳۰۰ بود. این موارد منجر به افزایش گرایش مردم به مطالعه کتاب و همچنین افزایش بینش و سطح سوادشان شد.

تاریخچه و انواع چاپ

بررسی دستگاه ­ها در انواع چاپ

در این قسمت می­خواهیم به بررسی دستگاه­های پرکاربرد در انواع چاپ بپردازیم. دستگاه­های چاپ، به ۴ مدل رایج تقسیم می­شوند. اما پیش از این­که بخواهیم سراغ توضیحات کامل هر دستگاه برویم، ابتدا لازم است تا با مباحث دیگری آشنا شوید. دستگاه­های چاپ، مانند همه دستگاه­های دیگر باید از زوایای مهمی موردبحث و مطالعه قرار بگیرند. این بررسی­ها در نهایت اطلاعات ما را در مورد انواع چاپ افزایش می­دهد.

این­که فقط با انواع دستگاه­ها آشنا شوید کافی نیست. باید توجه داشته باشید که اصلی­ترین اطلاعاتی که باید برای خرید یک دستگاه چاپ داشته باشید، تناسب کاربرد آن دستگاه با نیاز شما است. اگر به این نکات توجه نکنید، هزینه و زمان­تان را هدر داده­اید. همچنین باید توجه داشته باشید که این دستگاه­ها اگر به‌درستی استفاده نشوند، ممکن است در آینده خراب شوند و نیاز به تعمیر داشته باشند.

پس برای این­که در هزینه­ های نگهداری از این دستگاه­ها صرفه‌جویی کنید، ابتدا باید روش کار با دستگاه موردنظر را یاد بگیرید. کارکردن با دستگاه­های چاپ خیلی سخت نیست ولی نیاز به آموزش اولیه دارد. شما می­­توانید این آموزش­ها در مورد انواع چاپ و کارکردن با دستگاه­ها را از شرکت­های فروشنده تجهیزات چاپی بخواهید. البته با اندکی تحقیق و سرچ در فضای مجازی نیز می­توانید کار با این دستگاه­ها را یاد بگیرید. در قسمت بعدی می­خواهیم در مورد انواع دستگاه­ها، مزایا و کاربرد هر دستگاه بخوانید.

انواع چاپ را بشناسید

انواع چاپ و روش افست

اصلی­ترین کاربرد این روش در انواع چاپ، انتشارات و تبلیغات است. همچنین این روش به مقرون­ به­ صرفه بودن معروف است. تولید اولین دستگاه چاپ آفست به سال ۱۸۷۵ برمی­گردد. این­طور که مشخص است، این دستگاه دارای قدمت تقریباً زیادی است. البته باید بدانید که کاربرد اصلی از این دستگاه در مطبوعات به سال ۱۹۰۰ برمی­گردد. در ادامه می­خواهیم مزایای اصلی این روش چاپ را به­ صورت کامل بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: تکثیر جزوات دانشگاهی شبدا

مزایای اصلی روش افست

  1. اولین مزیت این روش، کیفیت بالا به نسبت هزینه­ ای است که می­کنید. کارکردن با این دستگاه برای اپراتور خیلی آسان است و می­تواند تصاویر باکیفیتی را در حداقل زمان ممکن ایجاد کند.
  2. چاپ در تیراژ بالا، ویژگی بعدی این روش از انواع چاپ است. مطابق همین مزیت، از این روش برای چاپ­های سازمانی و تیراژ بالا استفاده­ های زیادی می­شود.
  3. ویژگی و مزیت جالب بعدی مناسب بودن این روش برای سطوح مختلف است. در واقع شما می­توانید روی چرم، فلز، پارچه، وینیل، کارتن و کاغذ، چوب و حتی پلاستیک چاپ کنید. این مزیت منجر به تمایز این روش و سایرین شده است.
  4. مورد چهارم منجر به ازبین‌رفتن یک مشکل قدیمی می­شود. قطعاً با این موضوع مواجه شده ­اید که با کاهش جوهر دستگاه، کیفیت چاپ نیز پایین می­آید. در این روش اپراتور می­تواند به‌تمامی مراحل نظارت داشته باشد و از کاهش کیفیت چاپ به ­صورت کامل جلوگیری کند.

چاپ افست یکی از انواع چاپ است

همه چیز در مورد چاپ فلسکو

چاپ فلسکو، روش بعدی از انواع چاپ است. نام دیگر چاپ فلسکو، فلسکوگرافی است. هدف استفاده از این روش، چاپ روی متریال­های غیر جاذب است. در واقع با استفاده از این روش می­توانید روی رول چاپ کنید. ویژگی­های جالب این روش چاپ باعث شده تا به آن لقب چاپ انعطاف­پذیر را بدهند. در ادامه می­خواهیم مزایای این روش را بررسی کنیم.

  1. شاید بتوان گفت که اصلی­ترین قابلیت این روش این است که می­توانید روی متریال­های متفاوتی چاپ کنید. باتوجه‌به افزایش کاربردها در زمینه چاپ، این مزیت، یکی از اصلی­ترین مزایایی است که یک دستگاه می­تواند داشته باشد. همین مزیت­­ها منجر به ایجاد تفاوت انواع چاپ می­­شود.
  2. همچنین از این روش می­توانید برای چاپ روی کارتن‌های چندلایه، مقوا، آلومینیوم استفاده کنید.
  3. مزیت بعدی این روش، امکان چاپ مستقیم روی جعبه ­ها و کارتن­ها است. این ویژگی باعث ایجاد تفاوت بین این روش و دو روش افست و روتو می­شود.
  4. همچنین برای چاپ پاکت ­نامه­ ها و ورق­های اداری از این روش استفاده می­شود.

چاپ فسلکو و انواع چاپ

چاپ هلیوگراور، یکی از انواع چاپ

روش بعدی، هلیوگراور است که به آن گود یا گراور نیز گفته می‌شود. از این روش غالباً برای چاپ فلزات استفاده می­کنند. همچنین یکی از نکات مهم و جالب در مورد این روش، امکان حک باتوجه‌به تفکیک رنگ است. هنگام استفاده از این روش، باید توجه کنید که استفاده رایج از این روش برای تیراژهای بالا است و برای تیراژهای پایین پیشنهاد نمی­شود. در ادامه با مزایای این روش نیز آشنا خواهیم شد.

  1. کیفیت بسیار بالا، اولین مزیت این روش است. همان­طور که می­دانید ممکن است در روند چاپ برخی دستگاه­ها به دلایل مختلف مشکلاتی ایجاد شود. این دستگاه با مقاومت بالا، امکان چاپ باکیفیت را دارد.
  2. در بین انواع چاپ، این روش به روشی با سرعت بالا نیز معروف است. همان­طور که می­دانید، سرعت بالا یکی از اصلی­ترین و کلیدی­ترین ویژگی­ها و مزایای دستگاه­های چاپی محسوب می­شود.
  3. ویژگی بعدی خبر بسیار خوبی در مسائل اقتصادی مربوط به چاپ است. تعرفه و هزینه چاپ با این روش در تیراژ­های بالا بسیار منطقی و به­ صرفه است. پس حتماً در انتخاب روش مناسب در تیراژ بالا توجه ویژ­ه­ای کنید.
  4. ویژگی و مزیت بعدی این روش مربوط به قابلیت­های چاپ آن است. این روش، قابلیت چاپ بسیار نزدیک به تصاویر سایه‌روشن پیوسته را دارد.

انواع چاپ و روش هلیوگراور

چاپ دیجیتالی یکی از انواع چاپ

روش بعدی، یک روش بسیار معروف در انواع چاپ محسوب می­شود. این روش همان چاپ دیجیتالی است. همان­طور که از نام آن پیداست، چاپ دیجیتالی مربوط به پیشرفت تکنولوژی می­شود. یعنی زمانی این روش پدیدار شد که تکنولوژی و علوم مختلف پیشرفت کردند. این روش امروزه کاربرد­های بسیار زیادی دارد که در ادامه با آن­ها آشنا می­شوید.

  1. کارت ویزیت، سربرگ و تقویم­هایی که می­بینید حاصل کار همین روش است. باتوجه‌به نیاز بسیار زیاد مردم به محصولات حاصل از چاپ دیجیتالی، این روش موردتوجه همه قرار گرفته است.
  2. ویژگی و مزیت بعدی، هزینه­­ های بسیار پایین نصب در این روش است. طبیعتاً مسائل مالی خیلی مهم هستند و باید باتوجه‌به نیاز و بودجه­ تان بهترین انتخاب را داشته باشید.
  3. طبیعتاً در این روش وقتی صحبت از تیراژ بالاتر می­شود، قیمت و تعرفه چاپ پایین می­ آید. پس نگرانی زیادی برای چاپ در تیراژهای بالا وجود ندارد.
  4. ویژگی و مزیت بعدی قابلیت اصلاح در این روش است. برای مثال اگر شما در نوشتن آدرس اشتباه کرده باشید، می­توانید با استفاده از چاپ دیجیتالی این مشکلات را اصلاح کنید. علاوه بر آدرس، غلط­های املایی نیز قابل‌ویرایش و اصلاح هستند.

نکات مهم هنگام تهیه دستگاه چاپ

در ادامه می­خواهیم به نکاتی بپردازیم که از عوامل اصلی انتخاب یک دستگاه خوب محسوب می­شوند. توجه به این نکات در انواع چاپ بسیار مهم است. اطلاعات کامل و دقیق در مورد این نکات، می­تواند سواد ما را در حوزه چاپ افزایش دهد.

نیاز شما یکی از عوامل تأثیرگذار است

دستگاه­های چاپ، مانند سایر دستگاه­ها می­توانند مصارف خانگی داشته باشند. اما نکته­ای باید به آن توجه کنید این است که این دستگاه­ را برای چه کاری می­خواهید. پس ابتدا باید نیاز خود را از این دستگاه بسنجید و سپس بهترین و مناسب­ترین مورد را انتخاب کنید.

به کیفیتی که انتظار دارید توجه ویژ­ه ­ای داشته باشید

عامل تأثیرگذار بعدی، کیفیتی است که شما از یک دستگاه چاپ می­خواهید. قطعاً بین انواع چاپ تفاوت­هایی وجود دارد. یکی از تفاوت­های بین چاپ­ها، کیفیت­ آن­ها است. شما باید ببینید که از آن دستگاه چه کیفیتی را می­خواهید و سپس تصمیم بگیرید. البته عوامل تعیین­کننده دیگری مانند ابعاد چاپ نیز در انتخاب تأثیرگذار هستند.

در مورد خدمات پس از فروش محصول اطلاعات کسب کنید

قطعاً یکی از اصلی­ترین نکاتی که هنگام خرید باید به آن توجه کنیم، خدمات پس از فروش است. ازآنجایی‌که این دستگاه­ها احتمال خرابی دارند و گاهی اوقات باید تعمیر شوند، از این خدمات آگاه شوید.

به تفاوت قیمت­ها توجه کنید

قطعاً می­دانید که این نکته در مورد تمامی خرید­های­ ما صدق می­کند. ابتدا بررسی کنید که خدمات مورد انتظارتان ارزش هزینه‌کردن را داشته باشد. سپس هزینه­ای که می­توانید برای این دستگاه بدهید را تخمین بزنید. قیمت­ها در این دستگاه­ها به دو قسمت تقسیم می­شوند. قسمت اول قیمت خود دستگاه و قسمت دوم به قیمت و تعرفه چاپ در تیراژهای بالا مربوط می­شود. حتماً از تعدادی فروشنده مطمئن در مورد قیمت‌ها سؤال کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

با ما کار کنید

۹:۰۰ صبح - ۷:۰۰ شب

برای ما بنویسید

Shabdadigital@gmail.com

با ما تماس بگیرید ۹ صبح - ۸ شب

۰۹۱۲ ۲۸۸ ۵۲۵۴