مجوز چاپ دیجیتال کتاب

مجوز چاپ کتاب دیجیتال

مجوز چاپ کتاب دیجیتال و یا مجوز  نشر الکترونیکی به منزله‌ی مجوز برای چاپ الکترونیک یا دیجیتالی نسخه‌ی فیزیکی کتاب منتشر شده است تا به صورت ایبوک (Ebook) با فرمت پی دی اف (PDF) و در اختیار همه قرار بگیرد که این مجوز بعد از ۴ مجوز معمول چاپ کتاب صادر خواهد شد. کارشناسان ما در شبدا به صفر تا صد مجوز چاپ کتاب دیجیتال در این مقاله میپردازند.

مجوز نشر الکترونیکی چیست؟

مجوز نشر الکترونیکی یا مجوز چاپ کتاب دیجیتال مشابه با مجوز سنتی کتاب برای چاپ و نشر استفاده می‌شود با این تفاوت که با این مجوز افراد می‌توانند کتاب های خود را به شکل فایل PDF یا CD در محیط آنلاین و دیجیتال نیز به فروش برسانند. نویسندگان و ناشرانی که چنین مجوزی را دریافت نکنند، امکان عرضه و فروش کتاب خود را نخواهند داشت و در صورت بروز مشکلات حقوقی، امکان پیگیری قانونی هم وجود ندارد لذا دریافت این نوع مجوز که صدور آن زمان زیادی منی‌برد کاملا ضروری است. توجه داشته باشید که از مجوز چاپ کتاب دیجیتال یا نشر الکتریکی با اسامی مثل مجوز نشر آنلاین یا مجوز چاپ الکترونیکی هم نام برده می شود که تمامی آن‌ها یک معنی دارد و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. به صورت کلی افرادی که مایلند علاوه بر نسخه‌ی چاپی و فیزیکی کتاب، نسخه‌ی الکترونیک یا دیجیتالی آن را هم به فروش برسانند، به چنین مجوزی نیاز دارند که آخرین مرحله‌ی دریافت مجوزها می‌باشد.

مزایای مجوز نشر الکترونیکی چیست؟

مجوز نشر الکترونیکی (مجوز چاپ کتاب دیجیتال) با فعالیت حرفه‌ای و گسترده‌ی خانه‌ی کتاب در امر صادر کردن فوری شابک الکترونیکی، رواج بسیار زیادی در بین مولفین و ناشران پیدا کرده و از این پس می‌توانند با دریافت سایر مجوزهایی که در روند سنتی و معمول دریافت مجوزهای چاپ فیزیکی کتاب نیاز است، اقدام به ثبت درخواست و دریافت این نوع مجوز کنند. مزیت این مجوز در آن است که افراد می‌توانند در کنار نسخه‌ی فیزیکی چاپ کتاب، آن را به شکل ایبوک و به فرمت PDF هم به فروش برسانند که علاوه بر بیشتر شدن میزان فروش آن، چون روندی کاملا قانونی است، تمامی حقوق مادی و معنوی برای ناشر و نویسنده محفوظ بوده و در مواقع ضروری امکان پیگیری قانونی هم وجود دارد. به عنوان مثال با داشتن این مجوز و سایر مجوزهای چاپ کتاب، می‌توانید با ارائه‌ی مدارک مربوطه، درخواست فروش کتاب خود را در وب‌سایت‌های فیدیبو، کتابراه و طاقچه به ثبت برسانید.

مراحل دریافت مجوز چاپ کتاب دیجیتال و مدت زمان اخذ مجوز چاپ کتاب

مجوز نشر کتاب دیجیتال در مراحل ابتدایی دقیقا مشابه با روند کسب مجوز سنتی یا عادی چاپ کتاب به شکل فیزیکی است به نحوی که ابتدا باید از خانه کتاب، کد اختصاصی ۱۳ رقمی مخصوص کتاب خود را به نام شابک دریافت می‌کنید که امکان چاپ و نشر در بازارهای خارجی را هم پیدا خواهد کرد. پس از آن از سازمان اسناد و کتابخانه ملی، فهرست نویسی پیش از انتشار را دریافت می‌کنید که در واقع همان مجوز دوم است و صدور آن در حدود ۲۰ روز زمان می‌گیرد. سپس مجوز ارشاد را باید از سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی بگیرید که صدور آن حدود ۲۰ روز زمان می‌برد چون سازمان‌های متعددی باید کیفیت کتاب را تایید کند. مجوز چهارم و آخر هم مجوز حق پخش است که باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گرفته شود که بیش‌ترین مقدار زمانش ۲ روز است. پس از این موارد می‌توانید برای دریافت مجوز نشر الکترونیکی از خانه‌ی کتاب اقدام نمایید که مدت زمان انتظار برای صدور آن بسیار کوتاه است.

حق نشر کتاب الکترونیکی

 مجوز نشر الکترونیکی، تنها مجوزی است که افراد برای نسخه‌های دیجیتالی کتاب خود دریافت می‌کنند و تنها زمانی می‌توانید برای دریافت این نوع مجوز درخواست دهید که مجوزهای قبلی معمول چاپ کتاب مثل شابک یا  ISBN، فیپا، مجوز ارشاد و مجوز پخش یا اعلام وصول را گرفته باشد تا در نهایت بتوانید از طریق خانه‌ی کتاب این مجوز را بگیرید. با گرفتن چاپ کتاب دیجیتال مجوز در واقع حق نشر کتاب الکترونیکی را از خود کرده‌اید. کسانی که با این رویه آشنایی ندارند آن را پروسه‌ای سخت و زمان‌بر تلقی می‌کنند اما می‌توان به شکل آنلاین نیز کارها را پیگیری کرد تا روند امور سریع‌تر شود. در هر صورت مولفینی که قصد دارند علاوه بر نسخه‌ی فیزیکی، کتاب خود را در فضای آنلاین و دیجیتال هم به فروش برسانند و از سود آن بهره‌مند شوند نیازاست که مجوز نشر الکترونیکی را اخذ کنند که مدت زمان مورد نیاز برای صدور و اخذ آن آن بسیار کوتاه است.

مجوز الکترونیکی چاپ کتاب

مجوز چاپ کتاب دیجیتال به عنوان آخرین مرحله پس از مجوزهای سنتی چاپ کتاب دریافت می‌گردد که به آن شابک الکترونیکی گفته شده و امکان انتشار و فروش نسخه‌ی دیجیتالی کتاب را به نویسنده و ناشر می‌دهد. همچنین شما میتوانید چاپ دیجیتال کتاب تان را به شبدا بسپارید.

مجوز چاپ کتاب دیجیتال

شرایط اخذ مجوز الکترونیکی چاپ کتاب

مجوز الکترونیکی چاپ کتاب در تمامی مراحل مشابه با مجوز سنتی یا معمول چاپ کتاب می‌باشد که در ابتدا باید برای اخذ شابک یا ISBN از طریق خانه‌ی کتاب اقدام نمایید که یک کد اختصاصی ۱۳ رقمی مخصوص هر کتاب می‌باشد که به علت معتبر بودن در سطح بین‌المللی امکان چاپ و نشر کتاب به صورت بین‌المللی نیز فراهم می‌شود. مجوز دوم هم فیپا یا فهرست‌نویسی پیش از انتشار است که باید از سازمان اسناد وکتابخانه‌ی ملی جمهوری اسلامی ایران دریافت کنید و حدود ۲۰ روز هم طول می‌کشد. سومین مجوز هم مربوط به مجوز ارشاد از سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی است که طی ۳ نسخه از کتابی که برای ممیزی فرستاده‌اید افراد باصلاحیت آن را بررسی می‌کنند. نهایتا هم باید مجوز پخش کتاب را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بگیرید که معمولا در طی ۲ روز صادر می‌گردد. در نهایت باید برای کتاب‌های الکترونیکی یا دیسک‌ها (لوح‌های نوری و فشرده)، شابک الکترونیکی از خانه‌ی‌ کتاب دریافت نمود که زمان زیادی نمی‌برد و تفاوتی هم با شابک نسخه فیزیکی ندارد. برای مجوز چاپ دیجیتال کتاب کودک باید تمامی مراحل گفته شده را طی کنید.

مجوز الکترونیکی چاپ کتاب شامل چه اثری می‌باشد؟

مجوز الکترونیکی چاپ کتاب طبق دستورالعمل‌ها به آثار الکترونیکی‌ای تعلق می‌گیرد که متن داشته باشند و عموم مردم بتوانند از آن استفاده کنند. البته به شرطی که دنباله‌دار هم نباشند. این آثار می‌توانند به شکل فرامتنی باشند و چندین مجموعه مرتبط به هم از یک عنوان کتاب باشد که در این صورت به هر مجموعه یک شابک الکترونیکی تعلق خواهد گرفت. از جمله آثاری که می‌توانند چاپ کتاب دیجیتال بگیرند می‌توان به کتاب‌های الکترونیکی که با فرمت PDF عرضه می‌شوند و دیسک یا CD اشاره نمود که در حالت اول شابک تخصیص داده شده در صفحه‌ی اول نمایش داده می‌شود و برای دیسک‌ها نیز به شکل لیبل (Label) یا برچسب بر روی آن‌ها قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که این آثار گفته شده می‌توانند مجوز الکترونیکی یا همان مجوز چاپ کتاب دیجیتال را بگیرند که پس از طی مراحل اخذ مجوز برای نسخه فیزیکی دریافت می‌گردد.

چاپ کتاب بدون مجوز

شاید این سوال برای‌تان پیش بیاید که آیا با مجوز چاپ کتاب دیجیتال می‌توان کتاب را چاپ کرد؟ مجوز الکترونیکی چاپ کتاب این فرصت را برای ناشران و نویسندگان فراهم کرده تا دقیقا مشابه با نسخه فیزیکی کتاب خود، یک شابک الکترونیکی نیز دریافت کنند تا از سایر کتاب‌ها تمییز داده شود. در ابتدا نویسنده‌ها و ناشران تمایل چندانی به دریافت مجوز چاپ کتاب دیجیتال نداشتند اما امروزه نه تنها به شکل حرفه‌ای و کاملا رایج تبدیل شده و هر اثر الکترونیکی یک شابک دریافت می‌کند بلکه برای حفظ حقوق نویسنده لازم هم هست.

مجوز کتاب چیست؟

فرق مجوز الکترونیکی با مجوز سنتی برای چاپ کتاب چیست؟ مجوز چاپ کتاب دیجیتال برای آثار الکترونیکی مثل کتاب‌های با نسخه فیزیکی است فقط با این تفاوت که نسخه‌ی دیجیتالی یک مجوز اضافه‌تر به نام دریافت شابک الکترونیکی دارد که بعد از تمام مراحل است. یعنی هر نویسنده و ناشری که قصد داشته باشد علاوه بر فروش نسخه‌ی فیزیکی، نسخه‌ی الکترونیکی کتاب خود را هم به شکل ایبوک منتشر کرده و به فروش برساند باید شابک الکترونیک هم دریافت کند که از همان خانه‌ی کتاب که شابک نسخه فیزیکی را در مرحله اول دریافت نموده باید بگیرد و زمان صدور آن هم بسیار کوتاه و سریع است. بنابراین این آثار نیز شابک مخصوص خود را دارند که همانند نسخه‌ی فیزیکی می‌باشد و به آن ماهیت قانونی در جهت فروش به صورت آنلاین را می‌دهد.

مزایای مجوز الکترونیکی چاپ کتاب

مجوز الکترونیکی چاپ کتاب برخلاف گذشته در بین ناشرها و نویسنده‌ها بسیار رایج شده است. مخصوصا که خانه‌ی کتاب به صورت گسترده و سریع شابک الکترونیکی صادر می‌کند. علاوه بر این‌که می‌توانید با مجوز چاپ کتاب دیجیتال و شابک الکترونیکی کتاب خود را در وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهای معتبر کتاب به فروش برسانید و مجوزهای خود را بابت تایید صلاحیت برای آن‌ها ارسال نمایید این حق نیز برای نویسنده و ناشر محفوظ می‌ماند که در صورت انتشار بدون اجازه و غیر قانونی امکان پیگیری نیز وجود خواهد داشت چرا که تمام فعالیت‌ها قانونی هستند.

مجوز چاپ کتاب وزارت ارشاد

مدارک لازم برای گرفتن مجوز چاپ کتاب دیجیتال قبل از چاپ:
  • دریافت شماره شابک(شابم برای کتاب‌های موسیقی) : با مراجعه به آدرس: خیابان انقلاب، بین برادران مظفر(صبا) و فلسطین جنوبی، یا ازطریق سایت الکترونیکی: www.isbn.ir  و شماره تماس ۶۶۴۱۴۹۵۰- ۰۲۱ قابل تهیه است.
  •  دریافت فهرست‌نویسی پیش از انتشار(فیپا) و ارائه‌ در فایل نهایی کتاب، به آدرس: کتابخانه‌ی ملی واقع در بزرگراه حقانی، روبروی ایستگاه مترو – یا از طریق سایت: www.nlai.ir
  • ثبت درخواست مجوز قبل از چاپ کتاب در سامانه:www.ketab.samandehi.ir 
  • در صورت به کار بردن هرگونه لقب (دکتر، مهندس و … ) به عنوان پیشوند نام مولف یا مترجم، ارائه‌ی مدرک معتبر ثابت‌کننده‌ی لقب الزامی‌ست. این مدرک باید در اول فایل PDF اسکن شود.
  • تذکر: پس از اخذ مجوز قبل از چاپ، ارائه‌ی طرح جلد کتاب و تایید آن توسط دفتر الزامی‌ست.

هزینه اخذ مجوز چاپ کتاب

هزینه‌ی اخذ مجوز چاپ کتاب دیجیتال و نشر آن از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هر کتاب ۴۰۰۰۰۰ تومان (چهارصد هزار تومان) می‎باشد که شامل اخذ شابک، فیپا و مجوز چاپ و نشر کتاب و اعلام وصول می‌باشد. برای سفارش چاپ کتاب دیجیتال  می توانید با شبدا در تماس باشید. 

هزینه چاپ کتاب الکترونیکی

براساس تعداد صفحه و کیفیت کارهای خدماتی کتاب موسساتی وجود دارند که کارهای چاپ کتاب الکترونیکی را از صفر تا صد انجام می‌دهند و قیمت‌های متنوعی ارائه می‌دهند. بازه‌ی قیمت‌ها براساس معیارهای مختلف از هفتصد هزارتومان (۷۰۰ هزار تومان) تا بیست و پنج میلیون تومان (۲۵ میلیون تومان) می‌باشد. خیلی از موسسات کارهای مجوز چاپ کتاب دیجیتال را هم انجام می‌دهند. قیمت چاپ دیجیتال کتاب نیز به موارد زیادی بستگی دارد. برای آگاهی از صفر تا صد قیمت چاپ دیجیتال کتاب به سایت شبدا میتوانید مراجعه فرمایید.

استعلام مجوز چاپ کتاب

از طریق سایت وزارت ارشاد انجام می‌شود. تقاضا کنندگان مجوز کتاب دیجیتال می‌توانند با مراجعه به سایت وزارت ارشاد مراجعه کنند و استعلام مجوز چاپ کتاب دیجیتال خود را بگیرند.

کلام پایانی شبدا با شما

امیدواریم که خواندن این محتوا برای‌تان مفید بوده باشد و شما رو نسبت به موضوع مجوز چاپ کتاب دیجیتال آگاه‌تر کند. اگر مجوز چاپ کتابتان را از وزارت ارشاد اسلامی دریافت کردید، وقت چاپ آن فرا رسیده است. انتخاب یک مرکز چاپ معتبر در کیفیت و قیمت کتاب بسیار تاثیرگذار است. شبدا با ارائه خدمات متعدد در چاپ دیجیتال کتاب در زمینه گسترش علم و فرهنگ قدم برداشته و تمامی موانع سر راه نویسندگان و ناشران را هموار ساخته است. ما در شبدا مفتخریم که در مسیر آگاهی و دانش جامعه با شما دوست داران کتاب همراهیم. برای اطلاع از خدمات میتوانید با مشاورین ما در شبدا تماس حاصل فرمایید. باتشکر از توجه و همراهی شما.

 

 

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

با ما کار کنید

۹:۰۰ صبح - ۷:۰۰ شب

برای ما بنویسید

Shabdadigital@gmail.com

با ما تماس بگیرید ۹ صبح - ۸ شب

۰۹۱۲ ۲۸۸ ۵۲۵۴