چاپ دیجیتال چیست؟

چاپ دیجیتال چیست؟

آیا قصد چاپ کتاب با تیراژ پایین را دارید؟

آیا قصد تاسیس انتشاراتی جدید را دارید و به دنبال روشی مدرن برای چاپ محصولات خود می گردید؟

آیا به دنبال روشی سریع برای چاپ محصولات خود هستید؟

در این مقاله کارشناسان ما در شبدا به طور کامل درمورد چاپ دیجیتال و مزیت های آن با شما صحبت میکنند؛ با ما تا انتهای این محتوا همراه باشید تا با روشی جدید و مدرن آشنا شوید.

چاپ دیجیتال چیست؟

بسیاری از انتشاراتی‌ها به دلیل استفاده از روش سنتی چاپ افست، قادر به چاپ سریع کتاب‌ها نیستند، همچنین نمی توانند محصولات را با تیراژ پایین به چاپ برسانند. در نتیجه مشتریان بسیاری را نیز از دست می دهند.

چاپ دیجیتال یک روش نوین و جدید برای چاپ عکس‌های دیجیتالی است که برای چاپ کتاب نیز به کار می رود. در این روش از دستگاه‌های جوهرافشان و لیزر استفاده می شود. 

سرعت چاپ دیجیتال کتاب به قدری بالا است که می توانید در کمتر از ۶ ساعت یک کتاب ۴۰۰ صفحه را تا ۱۰۰ جلد به چاپ برسانید. همچنین می توانید از این روش برای چاپ کتاب با تیراژ پایین استفاده کنید.

در این روش امکان ویرایش و ادیت کردن محصول نیز وجود دارد.

تنها مشکلی که این نوع چاپ دارد، هزینه زیاد آن است که با صرفه جویی در هزینه‌های دیگر می توان آن را جبران کرد.

معرفی انواع چاپگرهای دیجیتال

دستگاه‌های چاپگر دیجیتال متنوعی وارد بازار شده است که هر یک از آنها دارای کاربرد خاصی است و برخی از آنها فقط برای یک سری محصولات خاص کاربرد دارند.

انواع چاپگرها در چاپ دیجیتال

در این بخش قصد داریم برخی از این دستگاه‌های چاپگر را به شما معرفی کنیم و توضیح مختصر و کلی درباره هر یک از آنها بدهیم:

  • چاپگر لیزری
  • چاپگر حرارتی
  • چاپگر جوهرافشان
  • چاپگر تصعید رنگ

چاپگر لیزری

با چاپگر لیزری، جملات و تصاویر با لیزر بر روی صفحات چاپ می شوند و به وسیله ی گرما و تونر بر روی کاغذ جوش می خورند و فیکس می شوند. با این دستگاه شما می توانید عکس و متن را به طور همزمان بر روی کاغذ چاپ کنید.

چاپگر حرارتی

شاید باورش برای شما سخت باشد اما این دستگاه نیازی به جوهر ندارد و با حرارتی که تولید می کند متون و تصاویر را بر روی کاغذ چاپ می کند. البته بهتر است بدانید برای استفاده از این دستگاه، شما به کاغذی خاص مانند: کاغذهای حرارتی و حساس، نیاز خواهید داشت.

چاپگر جوهرافشان

یکی از پر کاربردترین دستگاه‌های چاپگر دیجیتال، چاپگر جوهرافشان است. این دستگاه با استفاده از جوهر، متون و تصاویر را بر روی صفحه چاپ می کند. بهتر است بدانید اگر کاغذی که استفاده میکنید جنسی پلاستیکی داشته باشد، متون و تصاویر با کیفیت بالاتری بر روی آن چاپ می شود. حتما قبل از سفارش چاپ دیجیتال کتاب از نوع چاپگر مطلع شوید.

چاپگر تصعید رنگ

همانطور که گفتیم برخی از چاپگرهای دیجیتال مخصوص محصولات خاصی است. چاپگر تصعید رنگ که برخی از افراد آن را با نام چاپگر سابلیمیشن میشناسند، برای چاپ بر روی اجسام و همچنین پارچه کاربرد دارد. جوهر این دستگاه دائمی و ماندگار است و با شست و شوی محصول، تصاویر و متون چاپ شده به هیچ عنوان پاک نمی شود. امروزه این دستگاه طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است و درآمد زیادی می توان با استفاده از این دستگاه محبوب کسب کرد.

مزیت‌های چاپ دیجیتال

اگر قصد دارید درآمد زیادی از طریق نشر کتاب کسب کنید، بهترین گزینه برای شما استفاده از چاپ دیجیتال است؛ این روش علاوه بر سرعت بخشیدن به کار، صرفه جویی در زمان و افزایش درآمد، مزیت‌های دیگری نیز دارد.

از مزیت‌های این روش محبوب می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • در روش‌های سنتی چاپ کتاب، چاپ به صورت سیاه و سفید به دلیل استفاده از میزان زیادی جوهر، هزینه بالایی به همراه دارد؛ اما در چاپ دیجیتال، هزینه آن نسبت به چاپگرهای سنتی پایین تر است.
  •  برخلاف چاپگرهای سنتی که کاغذ و رنگ زیادی به هدر می رود، در چاپ دیجیتال میزان کاغذهای باطله کمتر است و مواد شیمیایی به هدر نمی روند. به طور کلی این روش علی رغم هزینه بالایی که دارد، در برخی از بخش‌های فعالیت خود، به دلیل صرفه جویی بالایی که دارد، هزینه‌های آن جبران می شود.
  • در هر دور چاپ، شما می توانید از متن و تصویر متفاوتی استفاده کنید، در حالی که در روش‌های سنتی چاپ، این امکان وجود ندارد.
  • یکی از دلایل سرعت بالای چاپ با این دستگاه این است که مراحل پیش از چاپ که شامل لیتوگرافی می شود، در این دستگاه وجود ندارد؛ بنابراین سرعت دستگاه افزایش یافته است و شما می توانید تعداد زیادی کتاب را در یک روز به چاپ برسانید.
  • گاهی اوقات نیاز است چاپ رنگی و سیاه و سفید به طور همزمان صورت گیرد، اما در چاپگرهای سنتی این امکان وجود ندارد؛ اما در دستگاه‌های دیجیتال این امکان فوق العاده وجود دارد و شما می توانید به راحتی مطالب رنگی و سیاه و سفید را به طور همزمان به چاپ برسانید.  در چاپ دیجیتال کتاب کودک از این مزیت بسیار استفاده میشود.

چاپ دیجیتال برای چه کسانی کاربرد دارد؟

  1. برای نویسندگان تازه واردی که با سلیقه ی خوانندگان کتاب آشنایی کافی ندارند، چاپ دیجیتال بسیار مناسب است. نویسنده در ابتدا می تواند کتاب خود را با تیراژ پایین به چاپ برساند و وارد بازار کند، بعد از آشنایی با سلیقه مخاطب، تغییرات لازم را بر روی کتاب خود پیاده کند و کتاب را با تیراژ بالا چاپ و روانه بازار کند. 
  2. برای ناشرانی که قصد دارند به صورت هفتگی کتاب‌های جدیدی وارد بازار کنند، این دستگاه به دلیل سرعت بالا و قابلیت ویرایشگر فوق العاده ای که دارد، برای آنها مناسب است.
  3. اگر به فکر اعتبار بخشیدن به رزومه خود هستید و قصد دارید مقاله یا پایان نامه خود را تبدیل به کتاب کنید و آن را وارد بازار کنید، این نوع چاپ برای شما مناسب است. چاپ دیجیتال می تواند تا ۵۰۰ جلد کتاب شما را به چاپ برساند.
  4. همچنین اگر برای تقویت رزومه تحصیلی خود، کتابی را ترجمه کرده اید و به دلیل زمان محدود، برای چاپ کتاب خود عجله دارید، چاپ دیجیتال به دلیل سرعت بالایی که دارد می تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

حرف آخر

به طور کلی روش نوین چاپ دیجیتال علی رغم هزینه بالایی که دارد، مزیت‌های فراوانی نیز دارد که می تواند شما را به درآمد بالایی برساند. اما بهتر است بدانید برای شروع کار با این دستگاه شما نیاز به سرمایه بالایی خواهید داشت بنابراین بهتر است برای اطلاع از صفر تا صد قیمت چاپ دیجیتال کتاب با کارشناسان شبدا در تماس باشید.

در این محتوا یکی از جدیدترین و محبوب ترین روش های چاپ کتاب را به شما معرفی کردیم و شما را با انواع دستگاه‌های آن آشنا کردیم و مزیت‌های فوق العاده این روش را برای شما شرح دادیم.

حال که درباره ی روش مدرن و جدید چاپ کتاب اطلاعات کسب کردید، به نظر شما چاپ با روش سنتی افست بهتر است یا چاپ دیجیتال؟

خوشحال می شویم نظرات شما را درباره این موضوع بدانیم.

از اینکه ما را تا انتهای این محتوا همراهی کردید، سپاسگزاریم?

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

با ما کار کنید

۹:۰۰ صبح - ۷:۰۰ شب

برای ما بنویسید

Shabdadigital@gmail.com

با ما تماس بگیرید ۹ صبح - ۸ شب

۰۹۱۲ ۲۸۸ ۵۲۵۴