مجوز کتاب

چگونه برای کتاب مجوز بگیریم؟ – نکات مهم در دریافت مجوز کتاب

اگر به نویسندگی علاقه دارید اما از جزئیات مراحل گرفتن مجوز کتاب و چاپ آن بی اطلاع هستید، اگر می خواهید با ترجمه کتب علمی و چاپ آنها به رزومه خود اعتبار بالایی ببخشید، اگر به ترجمه کتاب علاقه دارید و می خواهید از این راه کسب درآمد کنید، در این محتوا کارشناسان ما در شبدا برای شماست؛ در این محتوا مراحلی را که برای اخذ مجوز چاپ کتاب باید طی کنید را برای شما شرح می دهیم. از شما می خواهیم ما را تا انتهای این مقاله مفید همراهی کنید.

برای گرفتن مجوز کتاب از کجا شروع کنم؟

بهتر است بدانید مراحلی که باید برای گرفتن مجوز چاپ کتاب طی کنید، می شود گفت تا حدی طولانی و زمانبر است؛ بنابراین قبل از شروع کار از جمله نوشتن کتاب و ترجمه، برای آن برنامه ریزی کنید و زمان مشخصی را برای آن تعیین کنید. 

بسیاری از افراد، مخصوصا افرادی که برای تقویت و اعتبار بخشیدن به رزومه خود قصد ترجمه کتاب را دارند، از طولانی بودن فرآیند گرفتن مجوز بی اطلاع هستند و به علت عدم برنامه ریزی درست نمی توانند کتاب خود را به موقع به چاپ برسانند.

بنابراین بهتر است با توجه به زمانی که باید برای گرفتن مجوز در نظر بگیرید، همچنین توجه به هدف خود از چاپ دیجیتال کتاب، قبل از شروع هر گونه فعالیتی برای آن برنامه ریزی و زمانبندی مشخصی تعیین کنید.

صدور مجوز برای چاپ کتاب چقدر طول میکشد؟

برای بهتر است این نکته مهم را در نظر بگیرید، برنامه ریزی و زمانبندی که برای نوشتن یا ترجمه کتاب تعیین می کنید، بعد از شروع به فعالیت ممکن است تا حدی تغییر کند؛ ممکن است هنگام نوشتن کتاب ایده‌های جدیدتری در ذهن شما شکل بگیرد، ممکن است قسمت‌هایی از متن یک کتاب نیاز به پژوهش و منابع و ابزارهای بیشتری برای ترجمه داشته باشد؛ جدا از همه ی اینها، نویسندگی و ترجمه هردو به تمرکز زیادی نیاز دارند، ممکن است مشکلاتی در زندگی شما به وجود آید و شما برای مدتی تمرکز درستی برای ادامه فعالیت خود نداشته باشید؛ بنابراین بهتر است برنامه و زمانی که برای فعالیت خود تعیین می کنید به صورت کلی باشد.

مدت زمان دریافت مجوز برای کتاب

برای اینکه بتوانید به موقع کتاب خود را به چاپ برسانید، بهتر است بدانید میزان زمان صدور مجوز برای هر یک از کتاب‌ها چقدر است؛ در جدول زیر میزان زمانی که باید سپری شود تا کتاب شما مجوز بگیرد را به طور کلی برای شما شرح داده ایم:

 

نوع کتاب زمان صدور مجوز
کتاب‌های علمی ۱۰ روز
کتاب‌های شعر ۲ الی ۳ ماه
کتاب‌های داستان و رمان ۲ الی ۴ ماه
کتاب‌های علوم انسانی ۱ الی ۴ ماه

 

مراحل صدور مجوز کتاب

شما چه در ایران باشید یا یک کشور دیگر، برای چاپ کتاب خود نیاز به گرفتن مجوز دارید و برای این کار باید مراحل مشخصی را طی کنید. توصیه ما به شما این است اگر تا به حال تجربه چاپ کتاب را نداشته اید، این کار را به دست یک فرد مورد اعتماد و کاردرست که سابقه چاپ کتاب را داشته باشد، بسپارید؛ در غیر این صورت به دلیل نداشتن اطلاعات کافی پروسه چاپ کتاب شما زمان زیادی را از شما میگیرد. چاپ دیجیتال کتاب کودک یکی از تخصص های شبدا می باشد.

برای طی کردن مراحل چاپ و گرفتن مجوز، باید به سه اداره مراجعه کنید، هر یک از این ادارات وظیفه خاصی برای چاپ کتاب دارند که در ادامه آنها را به شما معرفی می کنیم و وظایف آنها را در این زمینه برای شما شرح می دهیم:

خانه کتاب ایران

خانه کتاب ایران مسئول تعیین شابک برای کتاب است؛ کلمه شابک مخفف شماره استاندارد بین المللی کتاب است و یک عدد ۱۳ رقمی است و هر کتابی باید دارای این عدد باشد. ناشران کتاب این شماره را از خانه کتاب ایران دریافت می کنند.

خانه کتاب ایران در خیابان انقلاب، بین صبا و فلسطین جنوبی واقع شده است.

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

قبل از شرح وظایف این سازمان بهتر است برای شما درباره ی فیپا یا همان شناسنامه کتاب توضیح دهیم. اگر دقت کنید در ابتدای کتاب‌ها چیزی شبیه شناسنامه کتاب وجود دارد که علاوه بر مشخصات کتاب، اعداد و ارقامی نیز به چشم می خورد؛ در این قسمت اطلاعاتی مانند: عنوان کتاب، اسم ناشر و مشخصات نشر، شابک کتاب، موضوع کتاب، سرشناسه و… را می توانید مشاهده کنید. به این قسمت از کتاب فیپا می گویند.

این سازمان قبل از اینکه کتاب منتشر شود، مسئولیت صدور فیپا برای آن را دارد. بهتر است بدانید دریافت شناسه فیپا ۷ روز کاری به طول می انجامد.

وزارت ارشاد اسلامی

مرحله آخر و آخرین سازمانی که برای گرفتن مجوز باید به آن مراجعه کنید، وزارت ارشاد اسلامی است. این سازمان مسئولیت صدور مجوز رسمی برای چاپ کتاب را به عهده دارد.

شرایط گرفتن مجوز چاپ کتاب

نویسنده یا مترجمی که قصد چاپ کتاب خود را دارند، برای اینکه مراحل گرفتن مجوز را سریع تر طی کنند بهتر است شرایط زیر را دارا باشند:

  • دارا بودن تجربه کافی در زمینه نشر کتاب
  • افراد حداقل دارای مدرک کارشناسی باشند
  • دارای سند رسمی از محل انتشارات باشند
  • دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران باشند
  • سو پیشینه‌ای نداشته باشند
  • حداقل سن آنها ۲۵ سال باشد (الزامی نیست)
  • دارای کارت پایان خدمت باشند

مدارک لازم برای گرفتن مجوز کتاب

حتما این را می دانید به دلیل اینکه افراد زیادی به اداره‌ها مراجعه می کنند، شما وقت زیادی را باید در آنجا سپری کنید تا نوبت شما فرا رسد و کار شما انجام شود، حال تصور کنید زمان زیادی را در آنجا منتظر مانده اید و سرانجام کارمند آن سازمان شما را از ناقص بودن مدارک‌تان مطلع می کند و از شما میخواهد مدارک خود را کامل کنید، در این صورت علاوه بر اینکه کار شما انجام نمی شود، وقت زیادی را نیز از دست می دهید. لازم به ذکر است که در کنار همه این موارد بدانید که قیمت چاپ دیجیتال کتاب هم به موارد مختلفی بستگی دارد که باید حتما از آن مطلع باشید. 

در این بخش مدارکی را که لازم است با خود همراه داشته باشید را برای شما شرح داده ایم:

  • کپی مدرک شناسایی برابر اصل شناسنامه، کارت ملی و کارت پایان خدمت
  • کپی برابر اصل آخرین مدرک تحصیلی شما
  • ارائه دادن استعلام فرهنگی حراست
  • دریافت فرم سوابق فرهنگی و تکمیل آن
  • ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری به اداره ثبت شرکت‌ها

پیشنهاد ما به شما درباره چاپ و مجوز کتاب 

توصیه ما به شما این است اگر نویسنده خوبی هستید و علاقه زیادی به نوشتن دارید و قصد دارید کتاب‌های زیادی را منتشر کنید یا به مترجمی کتاب علاقه زیادی دارید، بهتر است در همان ابتدا با یکی از ناشرهای کار درست و معتبر و شناخته شده قرارداد کاری ببندید. پس از گرفتن مجوز کتاب وقت آن رسیده تا اثرتان را چاپ کنید. انتخاب یک مرکز چاپ معتبر در کیفیت و قیمت کتاب بسیار تاثیرگذار است. شبدا با ارائه خدمات متعدد در چاپ دیجیتال کتاب در زمینه گسترش علم و فرهنگ قدم برداشته و تمامی موانع سر راه نویسندگان و ناشران را هموار ساخته است. ما در شبدا مفتخریم که در مسیر آگاهی و دانش جامعه با شما دوست داران کتاب همراهیم. برای اطلاع از خدمات میتوانید با مشاورین ما در شبدا تماس حاصل فرمایید. باتشکر از توجه و همراهی شما.

 

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

با ما کار کنید

۹:۰۰ صبح - ۷:۰۰ شب

برای ما بنویسید

Shabdadigital@gmail.com

با ما تماس بگیرید ۹ صبح - ۸ شب

۰۹۱۲ ۲۸۸ ۵۲۵۴