با مراحل تعیین هزینه چاپ کتاب آشنا شوید

هزینه چاپ کتاب چقدر است؟

این روزها هزینه چاپ کتاب به یک دغدغه بزرگ برای نویسندگان تبدیل شده است. خیلی از افراد از استعدادشان نهایت استفاده را می­کنند ولی به دلیل مشکلات مالی یا بالا بودن هزینه­ های چاپ، از چاپ اثر خود منصرف می­شوند. همچنین مشکلات بسیار زیادی نیز سر راه این افراد وجود دارند. مثلاً خیلی از انتشاراتی­ها، در تیراژهای پایین اقدام به چاپ کتاب نمی­کنند. از طرفی قبول کردن سفارش چاپ کتاب از هر فرد تازه‌کاری ممکن است برای­ انتشارات دردسرساز شود. اما ازآنجایی‌که چاپ یک کتاب می­تواند مسیر علمی و اجتماعی خیلی از افراد را تغییر دهد، لازم است که در مورد هزینه چاپ کتاب بیشتر صحبت کنیم.

اگر با روند کار چاپ آشنا باشید، می­دانید که چاپ دارای انواع مختلفی است. هرکدام از این مدل­ها کاربرد خاصی دارند. نکته بعدی که باید بدانید این است که آشنایی با روند چاپ کتاب، می­تواند مسیر شما را راحت یا سخت­تر کند. اگر بدانید که یک کتاب را باید چگونه چاپ کنید و چه مراحلی را سپری کنید، از رقیبان جلوتر هستید. در این مقاله می­خواهیم به همه نکات لازم برای چاپ کتاب اشاره کنیم. پس برای اطلاعات جامع­تر با ما همراه باشید.

با مراحل چاپ یک کتاب بیشتر آشنا شوید

همان­طور که گفتیم پیش از صحبت در مورد هزینه چاپ کتاب دیجیتال، باید مراحل چاپ آن را بررسی کنیم. اگر می­خواهید کتابی را چاپ کنید، حتماً در مورد روند چاپ کتاب دغدغه دارید. یکی از مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد مبهم بودن اطلاعات مربوط به روند چاپ است. در این مقاله می­خواهیم به‌صورت کامل روند چاپ را توضیح دهیم.

ابتدا موضوع خود را انتخاب کنید

در این قسمت سعی داریم تا از اساس­ روند چاپ را توضیح دهیم. اولین مرحله از چاپ کتاب، داشتن یک موضوع خوب و موردنیاز است. شما می­توانید این موضوع را از منابع مختلفی الهام بگیرید. همچنین می­توانید به موضوعات مشابه کتاب­های فعلی بازار بپردازید. حتماً در انتخاب موضوع به دغدغه­ها و نیازهای جامعه دقت کنید. این دو عامل، از اصلی­ترین عوامل فروش بالا کتاب هستند.

آماده ­سازی محتوا کتاب

همان­طور که گفتیم پیش از این­که بخواهیم در مورد هزینه چاپ کتاب صحبت کنیم، باید روند چاپ آن را بررسی کنیم. مرحله دوم، آماده ­سازی اولیه محتوا کتاب است. در این قسمت باید محتوایی ارائه دهید که نیاز جامعه است. حتماً توجه داشته باشید که دلیل اصلی معروفشان یک کتاب، محتوای آن است. با انتخاب موضوعی رایج شروع کنید و در ادامه کار به موضوعات فرعی و خاص بپردازید. اگر این روند را به‌خوبی طی کنید، می­توانید فروش خوبی را تجربه کنید.

ویراستاری اصولی، مرحله بعدی است

تا اینجای کار، موضوع و همچنین محتوای اولیه آن را آماده کردید. در مرحله بعدی باید محتوا خود را ویراستاری کنید. انجام این مرحله بسیار مهم است. متنتان باید بدون غلط­های املایی و مشکلات نگارشی باشد تا حس بهتری را به خواننده انتقال بدهد.

دریافت شابک

دریافت شماره استاندارد بین ­المللی کتاب یا شابک، مرحله بعدی است. نکته‌ای که در مورد کد شابک مهم است، عدم تغییر آن در صورت تجدید چاپ کتاب است. یعنی اگر بخواهید کتابتان را دوباره چاپ کنید، نیازی به دریافت دوباره شابک ندارید. دقت کنید کد شابک ۱۳ رقمی است. برای دریافت شابک نیز باید به خانه کتاب شهرتان مراجعه کنید و شابک کتابتان را دریافت کنید.

هزینه چاپ کتاب و مراحل آن

مراحل تکمیلی چاپ کتاب

تا اینجای مقاله، به شروع روند چاپ کتاب دیجیتال اشاره کردیم. اما با انجام کارهایی که گفتیم هنوز قادر به چاپ کتابتان نیستید؛ بنابراین لازم است برای تکمیل روند چاپ، مراحلی که در ادامه گفته می­شود را انجام دهید.

دریافت فیپا

دریافت فهرست ­نویسی پیش از انتشار، مرحله بعدی چاپ کتاب است. فیپا شامل اطلاعات مهمی از کتاب شما است که در قسمت پشتی آن درج می­شود. این اطلاعات را باید از اداره كل پردازش و سازماندهي سازمان اسناد و كتابخانه ملي دریافت کنید. نکته مهم بعدی این است که اخذ فیپا حدوداً چند روز زمان نیاز دارد. توجه کنید که برای دریافت فیپا، حدود ۷ الی ۱۰ روز زمان نیاز دارید.

اخذ مجوزهای لازم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

طبیعتاً چاپ هیچ‌کدام از کتب چاپی کشور، بدون عبور از فیلتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امکان­پذیر نیست؛ بنابراین مرحله بعدی و بسیار مهم در روند چاپ، اخذ مجوزهای لازم از این سازمان است.

زمان آن رسیده کتابتان را چاپ کنید

در این مرحله می­توانید کتابتان را چاپ کنید. برای چاپ کتاب، باید به چاپ­خانه ­ها مراجعه کنید. یکی از نکات بسیار مهم که باید بدانید نوع چاپ مورداستفاده است. چاپ­های زیر ۱۰۰۰ عدد معمولاً از طریق چاپ دیجیتال و تیراژ بالای ۱۰۰۰ از طریق چاپ افست انجام می­شود. این دو چاپ با هم تفاوت­هایی دارند. کیفیت چاپ در مدل دیجیتالی بالاتر است. از طرفی هزینه چاپ کتاب در این روش بیشتر است. اما در چاپ افست شرایط به گونه دیگری است. به دلیل تفاوت در قیمت، معمولاً در چاپ کتاب به تعداد آن توجه می­کنند.

کتابتان را صحافی کنید

بعد از چاپ، نوبت به صحافی کتاب می­رسد. نکته مهم در مورد صحافی کتاب، زمان انجام آن است. معمولاً صحافی برعهده ناشر است؛ بنابراین معمولاً برای صحافی کتابتان زمان خیلی زیادی نیاز ندارید و این مرحله به ­سرعت انجام می­شود.

ارسال کتاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

در انتهای روند چاپ، باید کتابتان را در ۳ نسخه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کنید. اگر کتابتان در این مرحله تأیید شد یعنی روند چاپ کتاب­ به صورت کامل تمام می­شود. در ادامه قصد داریم عوامل اصلی­ که در تعیین قیمت و هزینه چاپ کتاب تأثیر می­گذارند را به ­صورت کامل توضیح دهیم.

عوامل مؤثر در تعیین هزینه چاپ کتاب

طبیعتاً اصلی­ترین سؤال شما پس از روند چاپ کتاب، هزینه چاپ آن است. قیمت چاپ کتاب دیجیتال، مانند خیلی از تعرفه ­های دیگر به عوامل زیادی بستگی دارد. حتماً با چند ناشر و چاپ­خانه صحبت کنید و چاپ کتابتان را به یک ناشر محدود نکنید. سر آخر با ناشری که تعرفه پایین­تری دارد کار کنید. اگر می­خواهید عوامل اصلی مؤثر بر هزینه و تعرفه چاپ کتاب را بدانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نکته مهم بعدی که باید بدانید این است که شما باید مقداری از کل مبلغ چاپ را در هنگام امضا قرارداد به انتشارات بپردازید. مابقی مبلغ معمولاً به دو قسمت تقسیم می­شود. قسمت دوم هزینه را پس از این­که مجوزهای لازم را دریافت کردید باید بپردازید. تسویه نهایی هم هنگامی انجام می­شود که چاپ کتاب به پایان رسید و کتاب آماده انتشار است.

تعداد صفحات کتاب شما

طبیعتاً یکی از اصلی­ترین عواملی که در هزینه چاپ کتاب تأثیر می‌گذارد، تعداد صفحات آن است. وقتی تعداد صفحات یک کتاب بیشتر می­شود، تعرفه و مجموع پرداختی شما نیز افزایش می­یابد. البته تعداد صفحات قابل‌انتظار شما با تعداد صفحات کتاب بعد از ویراستاری فرق دارد. در هنگام ویراستاری، متن شما دچار تغییراتی می­شود. این تغییرات منجر به کاهش حجم کتاب می­شود و از این طریق تعداد صفحات کتاب نیز کاهش می­یابد.

سایز صفحات کتاب شما

عامل مهمی بعدی در تعیین هزینه چاپ کتاب، سایز صفحات کتاب شماست. قطعاً شما کتاب­هایی با سایزهای مختلفی دیده ­اید. این تغییر سایز در قیمت نهایی چاپ کتاب مؤثر است. وقتی سایز کتاب شما بیشتر می­شود، هزینه چاپ نیز به همان نسبت افزایش می­یابد. برای اطلاع از قیمت دقیق و تأثیر سایز صفحه­ ها، به انتشاراتی­های مربوطه مراجعه کنید.

قطع کتاب

این مورد نیز یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت است. مثلاً کتاب­های دانشگاهی در قطع وزیری هستند. این کتاب­ها قطعاً دارای نمودارها و تصاویر بیشتری هستند و همه این عوامل در تعیین قیمت نهایی تأثیرگذار است. قطع رقعی، زمانی مناسب است که کتاب شما به تصاویر زیادی نیاز نداشته باشد. پس حتماً توجه کنید که تعیین قطع کتاب شما در تعیین قیمت تأثیرگذار است.

تیراژ چاپ کتاب

طبیعتاً این­که می­خواهید کتاب موردنظر را در چه تیراژی چاپ کنید، بسیار مهم است. هرچقدر که تیراژ شما افزایش یابد، قیمت چاپ هر کتاب کاهش می­یابد. در واقع در تیراژهای بالاتر، شما از تخفیفی جزئی نیز بهره ­مند می­شوید. البته هزینه چاپ کتاب در تیراژهای بالا دارای تعرفه ­های بیشتری است. همان­طور که اندکی قبل اشاره کردیم، تیراژ کتاب علاوه بر قیمت روی نوع دستگاهی که برای چاپ استفاده می­شود نیز تأثیر می­گذارد.

طراحی جلد کتاب

هرچقدر که جلد کتاب شما شکیل­تر و زیباتر باشد، تعرفه چاپ نیز افزایش پیدا می­کند. برخی از افراد می­خواهند جلد کتابشان شرایط خاصی داشته باشد. البته باید توجه کنید که طراحی جلد کتاب معمولاً توسط خود ناشران انجام نمی­شود. در واقع ناشران این کار را به طراحان مخصوصی می­سپارند تا آن­ها این کار را انجام دهند.

مراحل چاپ یک کتاب و هزینه چاپ آن

انتخاب بهترین انتشارات برای کاهش هزینه چاپ کتاب

تا اینجای مقاله در مورد عوامل مؤثر در تعیین هزینه چاپ کتاب صحبت کردیم. در ادامه می­خواهیم ویژگی­های اصلی یک انتشارات خوب و کارآمد را بررسی کنیم. انتخاب انتشارات مناسب، یکی از اصلی­ترین کارهایی است که شما باید انجام دهید. پس بادقت به این نکات توجه کنید تا بهترین انتشارات را انتخاب کنید.

بررسی سابقه کار انتشارات

اولین نکته ­ای که باید به آن توجه کنید، سابقه کار آن انتشارات است. شما می­توانید با مراجعه به سایت خانه کتاب، سابقه کاری انتشارات موردنظر را مشاهده و بررسی کنید. طبیعتاً انتخاب انتشارات خوب، می­تواند نقش پررنگی را در موفقیتتان داشته باشد.

به تفاوت قیمت­ها توجه کنید

قطعاً اصلی­ترین نکته­ای که باید به آن توجه کنید، هزینه چاپ کتاب است. برای این­که هزینه چاپ را بررسی کنید، با ناشران مختلف صحبت کنید و شرایط خود را بیان کنید. شما می­توانید با ارائه اطلاعاتی مانند تعداد صفحات، قطع موردنظر، تیراژ چاپ و سایز صفحه از قیمت و تعرفه دقیق آن­ها مطلع شوید. پس حتماً ابتدا با تعدادی ناشر صحبت و سپس بهترینشان را انتخاب کنید.

مجوزهای لازم را بررسی کنید

حتماً توجه کنید که انتشارات موردنظر مجوزهای لازم را داشته باشد. شما می­توانید مجوزهای لازم برای آن انتشارات را از نهادهای مربوطه جست­وجو کنید و با اطمینان قرارداد ببندید.

انتشارات باید پاسخ­گو شما باشد

یادتان باشد که انتشارات موردنظر باید به­ خوبی پاسخ­گو شما باشد. قطعاً در مسیر کار، سؤال‌های بسیاری برایتان پیش می­آید. آن­ها باید به‌تمامی سؤالات شما پاسخ دهند و مسیر را برایتان راحت­تر کنند.

حواستان به قراردادهای حقوقی باشد!

یکی از اصلی­ترین نکاتی که باید به آن توجه کنید، همین نکته است. قراردادهای بسیاری مانند حق‌تألیف، واگذاری اثر و همچنین مشارکت وجود دارد. باید با انواع قراردادها آشنا باشید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید. اگر اطلاعات کافی در مورد قراردادهای مختلف این حوزه را ندارید، حتماً با متخصصین و مشاوران تماس بگیرید و اطلاعات دقیق را جویا شوید. پس از انتخاب نوع قرارداد، نوبت به مطالعه کامل و دقیق متن قرارداد می­رسد. حتماً هنگام بستن قرارداد، متن کامل آن را چندین بار بادقت بخوانید.

فروشگاه اینترنتی انتشارات

یکی از مسائلی که باید به آن توجه کنید این است که انتشارات موردنظر ترجیحاً دارای فروشگاه اینترنتی باشد. همان­طور که می­دانید، تمایل مردم به خریدهای اینترنتی بسیار افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین انتخاب همچنین انتشاراتی، می­تواند خیلی زودتر شما را به فروش برساند.

حضور در نمایشگاه بین­المللی کتاب

اگر انتشارات موردنظر در نمایشگاه ­های بین­المللی کتاب حضور داشته باشد، می­تواند باعث پیشرفتتان شود. حتماً از همین قسمت ابتدایی کار به فروش کتابتان فکر کنید. راهی را پیدا کنید که راحت­تر شما را به فروش می­رساند. انتخابی سنجیده و بهتر، می­تواند مسیر چندساله را برایتان کوتاه کند و شما را زودتر به فروش برساند.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

با ما کار کنید

۹:۰۰ صبح - ۷:۰۰ شب

برای ما بنویسید

Shabdadigital@gmail.com

با ما تماس بگیرید ۹ صبح - ۸ شب

۰۹۱۲ ۲۸۸ ۵۲۵۴