کیفیت چاپ دیجیتال

کیفیت چاپ دیجیتال | کیفیت را با چاپ دیجیتال تجربه کنید

امروزه با وجود چاپگرهای متنوع در صنعت چاپ کتاب دیجیتال، کار را برای نویسندگان بسیار سخت کرده است. آیا کیفیت چاپ دیجیتال بهتر از چاپ افست است؟ نویسنده با توجه به هدف و بودجه مالی که دارد، نوع چاپ کتاب را مشخص میکند. اگر به دنبال  چاپ با کیفیت هستید، حتما این مقاله را تا انتها مطالعه فرمایید. در این مقاله کارشناسان ما در شبدا بعد از مروری بر کلیات چاپ دیجیتال در مورد کیفیت آن صحبت میکنند. با ما همراه باشید.

چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال یکی از انواع چاپ است که در آن فایل چاپی مستقیما از کامپیوتر به چاپگر منتقل می‌شود و فرآیند چاپ انجام می‌شود. کیفیت چاپ دیجیتال خوب و سرعت انجام فرآیند چاپ بسیار بالاست. تا قبل از ظهور چاپ دیجیتال، چاپ هرچیزی کاری تخصصی و حرفه‌ای محسوب می‌شد که افرادی با تجربه باید حتی ساده‌ترین کارهای چاپ را انجام می‌دادند. اما امروزه با همه‌گیر شدن فناوری‌های دیجیتال افراد می‌توانند با داشتن یک چاپگر دیجیتال در خانه، کارهای چاپی خود را انجام دهند.

چاپ دیجیتال در گذر زمان

دنیای چاپ هم با ورود فناوری‌های دیجیتال فراز و فرودهای فراوانی را به خود دیده است. در ابتدای ظهور چاپ دیجیتال مردم استقبالی زیادی از این نوع چاپ نمی‌کردند ولی به مرور این استقبال روز به روز بیش‌تر شد. هم‌چنین با ورود چاپ دیجیتال به صنعت چاپ و عدم نیاز آن به صفحات چاپی عملیات چاپ بسیار سریع‌تر از گذشته شد. سرعت، یکی از دستآورده‌های دنیای دیجیتال است و دنیای دیجیتال با مفهوم سرعت عجین است.

کیفیت چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال امروزی

البته با پیشرفت فناوری چاپ و بهبود کیفیت چاپ دیجیتال نیازهای جدیدی در دنیای چاپ ایجاد شده است که باز هم برای خیلی از کارهای دقیق چاپ و نیازهای جدید باید به متخصصان این حوزه مراجعه شود زیرا که دستگاه‌های چاپ دیجیتال امکانات وسیع‌تری نسبت به دستگاه‌های چاپ دیجیتال خانگی دارند. هم‌چنین برای تیراژهای بالاتر نمی‌توان از دستگاه‌های خانگی استفاده کرد چون این دستگاه‌ها توانایی چاپ تعداد زیاد را ندارند. در حوزه‌ی کیفیت هم می‌توان گفت برای مشاهده‌ی دقیق کیفیت چاپ دیجیتال کتاب باید به جدیدترین دستگاه‌های چاپ دیجیتال مراجعه کرد که معمولا در چاپ‌خانه‌های بزرگ پیدا می‌شوند.

چاپ دیجیتال در آینده نه چندان دور

فناوری‌های دیجیتال روز به روز بیش‌تر در دنیا دیده می‌شوند و اگر نگاهی به گذشته‌ی حتی ۵ ساله‌ی خود بکنید متوجه تفاوت و پیشرفت فناوری‌های دیجیتال می‌شوید. تحقیقات بسیار زیادی برای بهبود سرعت، کیفیت و قیمت چاپ دیجیتال در حال انجام است. علم الکترونیک بر روی قسمت‌های پردازشی چاپ دیجیتال کار می‌کند و مهندسی‌های مواد و مکانیک بر روی بهبود طراحی‌های فیزیکی این دستگاه‌های چاپ، تحقیق و بررسی می کنند. در نهایت صنایع تولیدی با تزریق پول بر روی خطوط تولید خود این تحقیقات نظری را به حیطه‌ی عمل وارد می‌کنند و ما هر سال شاهد بهبود کیفیت چاپ دیجیتال هستیم.

کیفیت چاپ دیجیتال از نظر رنگ

چاپ دیجیتال در قسمت تنوع رنگی و نوع رنگ‌های چاپ شده بسیار وسیع است و طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را در بر می‌گیرد. این طیف شامل رنگ‌‎های سیاه و سفید و دسته‌ی رنگ‌بندی سی ام وای کی می‌باشد. بخاطر تنوع رنگی، چاپ دیجیتال کتاب کودک بسیار رواج دارد. پس اگر سفارش شما نیاز به مطابقت با چنین رنگ‌هایی داشت چاپ دیجیتال شاید برای شما مناسب نباشد ولی اگر سفارش شما عادی و روزمره باشد چاپ دیجیتال انتخاب بسیار مناسب است. چاپ دیجیتال همچنین با تطبیقِ مشابه‌ترین رنگ با قسمت انتخاب شده رنگ‌ها را ثبت می‌کند و در ارتباط با دستگاه چاپ آن را به چاپ می‌رساند. دستگاه‌های چاپ دیجیتال برای ارتباط با کامپیوتر نیاز به درایوری دارند تا شناسایی چاپگر را برای کامپیوتر انجام دهد.کیفیت چاپ دیجیتال

برتری چاپ دیجیتال نسبت به چاپ افست

در دستگاه چاپ دیجیتال به دلیل حذف پلیت، کالیبراسیون برای نسخه‌های محدود با تیراژ پایین مناسب است. در چاپ دیجیتال مراحل پیش از چاپ مانند لیتوگرافی حذف می‌شود ولی این امر منجر به پایین آمدن کیفیت چاپ دیجیتال نمی‌شود. با حذف شدن مراحل پیش از چاپ، زمان چاپ را کوتاه‌ترشده و چاپ دیجیتال را به سریع‌ترین نوع چاپ تبدیل کرده است. در بیش‌تر فرآیندهای چاپ دیجیتال جوهر یا تونر به داخل کاغذ نفوذ نمی‌کند و فقط روی سطحی از کاغذ به صورت لایه‌ای نازک باقی می‌ماند که محصول چاپ‌شده‌ی دیجیتال از نظر بصری کم‌عمق‌تر از محصول چاپ افست به نظر بیاید. از نظر هزینه چاپ دیجیتال در تیراژ کم بسیار اقتصادی تر از چاپ افست است. برای اطلاع بیشتر از قیمت چاپ دیجیتال می توانید به  مقاله صفرتاصد قیمت چاپ دیجیتال کتاب سر بزنید.

تقابل چاپ افست با دیجیتال از نظر کیفیت

بین چاپگرهای دیجیتال و دیگر چاپگرها تفاوت رنگ وجود دارد. این تفاوت به کنترل‌های کیفی و کمی بستگی دارد. رنگ‌های خروجی محصول در چاپ‌های قدیمی و غیردیجیتالی چون افست مطابقت بیش‌تری دارند و این مطابقت کیفیت چاپ دیجیتال را در قسمت رنگ کمی پایین‌تر از آن‌ها قرار می‌دهد. اما این تفاوت تطبیق در چاپ دیجیتال کتاب یا مجله و.. اصلا قابل لمس نیست و چاپ دیجیتال از نظر کیفیت با افست برابر و در یک سطح قرار دارد.

مقایسه‌ی کیفیت چاپ دیجیتال با انواع دیگر چاپ

چاپ دیجیتال از نظر کیفیت چاپ با افست رقابت تنگاتنگی دارد. هرچند که با بهبود کیفیت چاپ دیجیتال اکنون یک فرد عادی به هیچ عنوان نمی‌تواند بفهمد محصولی که در دستش گرفته است، دستگاه‌های چاپ دیجیتال چاپ شده است یا دستگاه چاپ افست.

تفاوت اول در کیفیت

دستگاه‌های چاپ دیجیتال از فرایندی برای چاپ استفاده می‌کنند که چهار رنگ نام دارد. حال آن‌که چاپگرهای افست از پی ام اس و جوهرها برای تطبیق رنگ استفاده می‌کنند.

تفاوت دوم در کیفیت

یکی دیگر از تفاوت‌های که باعث تفاوت در کیفیت چاپ می‌شود نفوذ جوهر بر روی صفحه می‌باشد. در چاپ دیجیتال همانطور که گفتیم جوهر مثل لایه‌ی نازکی بر سطح کاغذ می‌ماند و خروجی چاپ دیجیتال را از لحاظ فیزیکی سبک‌تر و باکیفیت‌تر میکند.

بهترین مزیت چاپ دیجیتال

با حذف صفحات چاپی و مختصات دیگر چاپ دیجیتال این نوع چاپ چیزی را به مردم هدیه داد که آرزوی بسیاری از کسب و کارهای کوچک، ادارات و مردم عادی بود. این هدیه امکان حداقل تعداد سفارش چاپ دیجیتال کتاب می‌باشد. در چاپ دیجیتال برای شما این امکان فراهم شده که حتی یک نسخه از یک سفارش را چاپ کنید. کیفیت چاپ دیجیتال مناسب است و شما می‌توانید با حداقل هزینه در تیراژ پایین، سفارشتان را به چاپ برسانید.

کیفیت چاپ دیجیتال

کیفیت چاپ دیجیتال نوری و جوهرافشان

دو مدل از باکیفیت‌ترین و رایج‌ترین روش‌های چاپ دیجیتال چاپ دیجیتال نوری و چاپ جوهرافشان می‌باشد.

چاپ دیجیتال نوری

از کاربردی‌ترین روش‌های چاپ در حوزه‌ی دیجیتال روش چاپ دیجیتال نوری می‌باشد. در این متد با به کار گرفتن از تابش نور تصویرها روی کاغذهای مخصوص و مناسب برای عکاسی چاپ می‌شود و در گام بعد این تصویرها تثبیت می‌شوند. کیفیت تصویرها در این متد بسیار خوب است. دستگاه‌های چاپ دیجیتال نوری از اندازه‌های کوچک تا اندازه‌های بزرگ وجود دارند و طیف وسیعی از نیازها را برطرف می‌کند.

روش چاپ جوهرافشان

روش چاپ جوهرافشان بهترین کیفیت را در انواع چاپ دیجیتال ارائه می‌دهد. این روش که رایج‌ترین روش چاپ دیجیتال است و به نوعی اصلی‌ترین روش این چاپ هم محسوب می‌شود. در متد چاپ جوهرافشان ورودی‌ها و دیتاهای دیجیتال مستقیما به همراه مرکب مایع روی سطحی که قرار است چاپ شود قرار می‌گیرد. سیستم چاپ جوهر افشان مرکب‌های مایع را مستقیما از روی قسمت هد چاپگر بر روی متریال و سطوح چاپی منتقل می‌کند. حال اگر ما متریال را مثلا کاغذ بگیریم مرکب از هد بر روی کاغذ منتقل می‌شود.  تمامی نازل‌های رنگ این سیستم چاپ به صورت کامل دیجیتالی می‌باشد و همین امر احتمال خطا و عدم تطابق در رنگ پاشیدن این سیستم را بسیار پایین می‌آورد.در این روش چاپ از محمل میانی استفاده نمی‌شود. به همین علت عوامل محیطی بر روی کیفیت چاپ دیجیتال تاثیری اندکی دارد.

کلام پایانی شبدا با شما

در این مقاله به وجوه مختلف کیفیت چاپ دیجیتال پرداختیم. اگر قصد دارید یک چاپ با کیفیت و به صرفه را تجربه کنید، چاپ دیجیتال برای شما بهترین انتخاب و شبدا بهترین گزینه است. شبدا با استفاده از پیشرفته ترین ماشین آلات در زمینه چاپ دیجیتال و با پرسنلی متخصص در امر چاپ و صحافی، یکی از پیشگامان در صنعت چاپ میباشد. از سال ۱۳۸۸ هدف شبدا خدمت رسانی در حوزه چاپ و صحافی بوده و در این راستا خدماتی چون ارسال رایگان به تمام نقاط کشور، دریافت کمترین کارمزد و در عین حال ارائه خدمات چاپ دیجیتال در بالاترین کیفیت را سرلوحه  خود قرار داده است. شبدا به انتخاب شما احترام میگذارد و به سپاس اعتماد شما تخفیفات ویژه ای را برای شما در نظر گرفته است. برای اطلاع بیشتر از شرایط چاپ دیجیتال میتوانید با مشاورین ما در شبدا تماس حاصل فرمایید یا نظرات ارزشمندتان را کامنت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

با ما کار کنید

۹:۰۰ صبح - ۷:۰۰ شب

برای ما بنویسید

Shabdadigital@gmail.com

با ما تماس بگیرید ۹ صبح - ۸ شب

۰۹۱۲ ۲۸۸ ۵۲۵۴