نکات مهم درباره چاپ بروشور و تراکت

بایدها و نبایدهای چاپ بروشور و تراکت

چاپ بروشور و تراکت می‌تواند یکی از تأثیرگذارترین عوامل در پیشرفت یک کسب‌وکار باشد. طراحی بروشور حرفه‌ای توسط افراد متخصص، نقش مهمی در میزان فروش خواهد داشت. استفاده از رنگ‌ها و طرح‌های مناسب، قراردادن فونت در مکان درست و طراحی با نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ و ایلاستریتور از ویژگی‌های مهم یک بروشور باکیفیت است. بروشور علاوه بر معرفی محصول برای موضوعات آموزشی مانند سمینارها و کلاس­ها کاربرد دارد و می‌تواند در میزان مشارکت افراد تأثیرگذار باشد.

تراکت نیز روشی تبلیغاتی است که برای آگاهی دادن به افراد درباره یک موضوع، محصول و یا رویداد استفاده می­شود. این روش، تبلیغاتی فوری محسوب شده و معمولاً با بیانی مستقیم و جملاتی تأثیرگذار همراه است. استفاده از متن و تصویر مناسب و متناسب با موضوع، نقش مهمی در پیشرفت و دستیابی به نتیجه دلخواه دارد.

استفاده از تراکت برای خبردادن از حراجی‌ها، افتتاحیه‌ها، مراسم‌ها، جشنواره­ ها و … رواج دارد. درصورتی‌که مراحل چاپ و طراحی تراکت‌ به‌درستی صورت پذیرد، مخاطب به‌راحتی با آن ارتباط گرفته و مشارکت می‌کند. چاپ تراکت یکی از ارزان‌ترین روش‌های تبلیغات محسوب می‌شود. با وجود هزینه پایین این روش، اگر با رعایت اصول لازم اجرا شود، در روند توسعه کسب‌وکار تأثیرگذار خواهد بود. طراحی کسب‌وکار فاکتور مهمی در جذب مخاطب است. طراحی‌های جالب که کنجکاوی مخاطب را برانگیزد در اولویت قرار دارند.

تراکت و بروشور هر دو جزو روش­های تبلیغاتی ارزان و مؤثر هستند. این دو مشابهت­ های زیادی داشته و در بعضی موارد اهداف کاملاً یکسانی را دنبال می‌کنند. با وجود ویژگی‌های مشابهی که بین این دو روش وجود دارد، در مواردی با یکدیگر تفاوت دارند. مزایای هر روش می­تواند با دیگری فرق داشته و نتایج مختلفی را حاصل کند. شناخت این ویژگی‌ها در انتخاب و میزان تأثیرگذاری آن­ها نقش دارد. علاوه­ بر این نکات کلیدی و مهمی در طراحی و چاپ وجود دارد که آشنایی با آن‌ها ضروری است. در چاپ هرکدام عوامل متنوعی تأثیرگذار هستند. برای مثال در چاپ تراکت، توجه به نوع کاغذ، ابعادی و روش چاپ اهمیت زیادی دارد. در ادامه نکات مهم برای چاپ بروشور و تراکت را بیان خواهیم کرد.

چه تفاوت­هایی بین چاپ بروشور و تراکت وجود دارد؟

تفاوت­های بروشور و تراکت

برای آشنایی با نکات لازم درباره چاپ بروشور و تراکت بهتر است ابتدا نگاهی به تعریف هرکدام و تفاوت بین آن‌ها داشته باشیم. تراکت‌ها معمولاً در بازه زمانی کوتاهی منتشر و توزیع می‌شوند و روشی برای تبلیغات آنی هستند. در تراکت‌ها تاخوردگی وجود ندارد. یک صفحه ساده که در آن درباره موضوعی اطلاع‌رسانی شده است، در اندازه کوچکی بوده و توجه مخاطب را با عناوین جذاب و مهم جلب می‌کند. در مکان‌هایی که جمعیت زیادی از مردم در رفت‌وآمد هستند، بخش و توزیع تراکت‌ها صورت می‌گیرد.

برای جلب‌توجه بیشتر، اغلب تراکت‌ها به‌صورت رنگی هستند اما می‌توانند غیر رنگی هم چاپ شوند. اگر هدف تراکت، یک هدف کوتاه‌مدت مانند اعلام قرعه‌کشی یا افتتاحیه باشد، کاغذ استفاده شده در آن ضخامت کمی دارد. درحالی‌که برای اهداف بلندمدت مانند معرفی محصول از کاغذهایی با ضخامت بیشتر استفاده می­شود تا ماندگاری و عمر طولانی­تری داشته باشد.

بروشور و تراکت هر دو از مهم­ترین ابزار­های تبلیغاتی محسوب می­شوند. بروشور ویژگی‌های مشارکتی با تراکت دارد و در برخی موارد اهداف مشابهی را نیز دنبال می­کند. اما از تفاوت­های بروشور و تراکت می‌توان به وجود تاخوردگی و چاپ دورو در بروشور اشاره کرد. بروشوروها برخلاف تراکت می­توانند صفحات مختلفی داشته باشند. بروشورها در هراندازه ای قابل چاپ هستند و برای چاپ آن‌ها از کاغذهای ضخیم استفاده می‌شود.

بروشورها به‌صورت رنگی چاپ می‌شوند و قیمت بیشتری نسبت به تراکت‌ها دارند. مهم‌ترین تفاوت بروشور و تراکت نیز مربوط به اختلاف هزینه آن‌ها می‌شود. از بروشور برای معرفی محصول و خدمات یک مجموعه استفاده می‌شود درحالی‌که تراکت توضیحات کلی ارائه داده یا به موارد خاصی اشاره می‌کند. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد بروشورها در هر سایزی قابل چاپ هستند درحالی‌که تراکت‌ها معمولاً در سایز A5  و A4 طراحی و چاپ می‌شوند.

مزایای چاپ بروشور و تراکت

چاپ بروشور و تراکت مزایای متعددی برای توسعه کسب‌وکار و افزایش فروش یا استقبال از فعالیت‌های یک مجموعه دارد. هرکدام از این روش‌های تبلیغاتی می‌توانند نتایج خوبی به ارمغان بیاورند. در این بخش مزایای بروشور و تراکت را به عنوان یک روش تبلیغاتی مؤثر و با درنظرگرفتن طراحی و چاپ حرفه‌ای بررسی می‌کنیم.

مزایای چاپ بروشور

  1. بروشورها نسبت به بسیاری از روش‌های تبلیغاتی، هزینه کمتری داشته و اقتصادی هستند. طراحی و چاپ بروشور می‌تواند متناسب با بودجه موردنظر انجام شده و تیراژ تولیدی نیز قابل تعیین است. این موارد باعث شده بروشور به‌عنوان روشی کم‌هزینه و مقرون‌به‌صرفه شناخته شود.
  2. به کمک بروشور می‌توان اعتبار یک کسب‌وکار را افزایش داد و اعتماد مردم را به دست آورد. ذکر اطلاعات مفید و حقیقی در انتخاب محصولات یا استفاده از خدمات شرکت توسط مردم موثر است و تصمیم‌گیری را برای آن‌ها آسان‌تر می‌کند.
  3. بروشورها این امکان را فراهم می‌کنند که اطلاعات زیادی به‌صورت مفید به مخاطب ارائه شده و خدمات و محصولات به‌خوبی وصف شوند. ارائه این اطلاعات می‌تواند تأثیر زیادی در متقاعدکردن افراد داشته باشد.

مزایای چاپ تراکت

  1. تراکت نیز همانند بروشور روشی مقرون‌به‌صرفه محسوب شده و هزینه آن‌چنانی به دنبال ندارد؛ بنابراین با بودجه‌های کم می‌توان از این روش برای معرفی و تبلیغات بهره برد.
  2. استفاده از جملات تبلیغاتی مناسب و مختصر می‌تواند ارتباطی سریع با مخاطبان هدف برقرار کرده و آن‌ها را ترغیب کند.
  3. طراحی مناسب و استفاده از طرح‌های گرافیکی خاص مخاطب را جذب کرده و تأثیر زیادی بر ذهن آن‌ها می‌گذارد.
  4. برای کسب‌وکارهای کوچک روشی بسیار مناسب بوده و به توسعه و پیشرفت آن‌ها کمک می‌کند.
  5. استفاده از قابلیت‌هایی مانند کد QR که می‌تواند دربردارنده تخفیف یا فروش ویژه باشد از دیگر مزایای استفاده از تراکت است.

آشنایی با مزیای چاپ بروشور و تراکت

تاثیر چاپ بروشور و تراکت درمیزان فروش

علاوه بر مزایایی که در بخش قبل به آن‌ها اشاره شد، چاپ بروشور و تراکت مستقیماً در میزان فروش تأثیرگذار است. بروشور و تراکت هر دو اهمیت زیادی دارند و روش تبلیغاتی مؤثری محسوب می‌شوند. امان جایگزینی یکی با دیگری وجود ندارد و هرکدام جایگاه ویژه خود را دارند. اما نکات مهمی درباره هرکدام وجود دارد که می‌تواند در انتخاب آن‌ها کمک‌کننده باشد.

توزیع بروشور در مکان‌های عمومی، برخلاف تراکت تاثیر چندانی ندارد. زیرا در بروشورها اطلاعات زیادی ارائه می‌شوند که در زمان کوتاه نمی‌توانند مخاطب را جذب کنند. برای توزیع بروشور باید از قبل آمادگی لازم در مخاطب ایجاد شده باشد؛ بنابراین برای توزیع بروشورها بهتر است تنها به مکان‌هایی که مخاطب هدف در آنجا حضور دارند مانند فروشگاه‌ها اکتفا کرد. بروشورهایی با طرح‌های خاص و جذاب و توضیحات مفید تاثیر زیادی بر مخاطب می‌گذارند و باعث ایجاد آشنایی اولیه با محصول می‌شوند.

فضای بیشتری که در بروشورها نسبت به تراکت‌ها وجود دارد، برای ذکر جزئیات ضروری می تواند مفید باشد. اما استفاده از مطالب طولانی نیز برای مخاطب خسته کننده بوده و نتیجه عکس می­دهد؛ بنابراین انتخاب جملات و تصاویر در بروشور اهمیت زیادی داشته و می‌تواند فروش یک شرکت را چندبرابر کرده یا در مقابل باعث نابودی آن شود.

استفاده از تراکت برای تبلیغات به‌ویژه برای کسب­و­کارهای نوپا نتایج خوبی به­دنبال دارد. با ارائه اطلاعات مفید و پیشنهادهای ویژه به مخاطبان و متقاعدکردن آن‌ها میزان فروش افزایش می‌یابد. شناخت جامعه هدف عامل مهمی در تأثیرگذاری تراکت بر موفقیت و فروش بیشتر است. زیرا اگر جامعه هدف به‌درستی انتخاب شود، افراد زیادی به‌راحتی جذب شده و در کوتاه‌ترین مدت باعث پیشرفت کسب‌وکار می‌شود. روش‌های طراحی، چاپ و توزیع بروشور و تراکت اگر به نحو احسن اجرا شوند، میزان فروش را تا چندبرابر افزایش می­دهند.

نقش چاپ بروشور و تراکت در میزان فروش یک محصول

نکات مهم در چاپ بروشور و تراکت

برای چاپ بروشور و تراکت رعایت کردن نکاتی درباره نوع کاغذ، روش چاپ و … اهمیت دارد. اولین نکته مربوط به  چگالی کاغذ است. برای تعیین ضخامت کاغذ  باید به نوع کسب‌وکار توجه داشت. کاغذهایی با گراماژ ۸۰ تا ۱۰۰ گرم برای چاپ تراکت سیاه‌وسفید و گراماژ ۱۲۰،۱۳۵ و ۱۵۰ برای چاپ تراکت­های رنگی مناسب هستند. برای چاپ بروشور هم از کاغذهایی با گراماژ ۲۰۰،۲۵۰ و ۳۰۰ استفاده می‌شود.

جنس کاغذ موضوع دیگری است که حائز اهمیت است.  معمولی‌ترین کاغذ، کاغذ تحریر در گراماژ ۷۰ تا ۹۰ گرم است. جزو کاغذهای سبک بوده و برای چاپ تراکت­های سیاه و سفید می‌توان از آن استفاده کرد. کاغذ گلاسه یکی دیگر از انواع کاغذ است که کیفیت بالایی داشته و ضخیم‌تر از کاغذ معمولی است. این کاغذ، باتوجه‌به نوع کسب‌وکار می‌تواند انتخاب خوبی برای چاپ بروشور و تراکت باشد. معمولا بروشورها در سایز A4 هستند اما می توان این سایز را به طور اختصاصی مشخص کرد. در تعیین اندازه بروشور باید به نوع چاپ آن دقت داشت. چاپ بروشورها معمولاً به‌صورت افست انجام می‌شود. اما از چاپ دیجیتال هم می‌توان استفاده کرد.

در طراحی تراکت،. برای توضیحات و مطالب بیشتر باید به اصل کوتاه و مختصر بودن مطالب توجه داشت. مختصرنویسی در تراکت باعث می‌شود مخاطب از سردرگمی درآمده و هرچه سریع‌تر به مقصود موردنظر برسد.

در متن تراکت بهتر از یک یا دو فونت استفاده شود. سایز فونت نیز اهمیت زیادی دارد، استفاده از فونت‌های خیلی ریز یا خیلی درشت توصیه نمی‌شود. به‌کاربردن تصاویر جذاب در لابه‌لای متن می‌تواند تأثیر چشمگیری داشته باشد. در ارائه تراکت و بروشور ذکر برتری‌ها و مزیت‌های رقابتی، پیشنهادها یا تخفیف‌ها به صورت متمایز و برجسته و درج اطلاعات تماس، آدرس و سایر مشخصات از نکاتی است که باید در طراحی به آن‌ها توجه داشت.

هزینه چاپ بروشور و تراکت

قیمت چاپ بروشور و تراکت به عوامل مختلفی بستگی دارد. ازجمله این موارد می‌توان به کیفیت چاپ اشاره کرد. هرچه کیفیت چاپ بالاتر باشد، هزینه آن بیشتر است. به طور مثال، هزینه چاپ ۳ لت سایز A4 با چاپ افست از چاپ دیجیتال بیشتر است زیرا از کیفیت بالاتری برخوردار است. تعیین کیفیت تراکت و بروشور باتوجه‌به بودجه موردنظر انجام می‌شود. با این حال نمی‌توان تأثیر کیفیت بالای چاپ در میزان فروش و جذب مخاطب را نادیده گرفت.

چاپ عمومی و اختصاصی روش‌های چاپ بروشور هستند. در روش عمومی، چاپ با کیفیت قابل قبولی انجام می‌شود. در روش اختصاصی بعد از طراحی، بروشور با کیفیت بالایی چاپ می­شود. بالا بودن کیفیت در این روش هزینه بیشتری به­دنبال دارد.

 به دلیل کیفیت زیادی که این نوع چاپ دارد، برای جلوگیری از ایجاد ترک  و خط­تا روی بروشور، از سلفون استفاده می‌شود. استفاده از سلفون مقاومت بروشور را افزایش  می‌دهد. علاوه بر حفاظت از بروشور، سلفون باعث زیبایی و جذابیت بیشتر بروشور شده و جلوه بیشتری به آن می‌بخشد. کیفیت چاپ در روش اختصاصی بسیار زیاد است و با روش عمومی اختلاف فاحشی دارد. اما برای کسب‌وکارهای کوچک و با بودجه کم می‌توان از روش عمومی استفاده کرد.

چاپ تراکت‌ها در سایزهای مختلفی انجام می‌شود. سایز آن معمولاً شامل A3، A4، A5 و A6 می‌شود و می‌تواند در سایزهای B4، B5 و B6 نیز چاپ شود. جنس کاغذ در کیفیت تراکت مؤثر است. عموماً از کاغذهای تحریر، کرافت و  گلاسه برای چاپ بروشور استفاده می‌شود. انتخاب جنس کاغذ باید باتوجه‌به نوع کسب‌وکار انجام شود.

باتوجه‌به عوامل تأثیرگذار در قیمت چاپ می‌توان بعد از تعیین بودجه، روش تبلیغاتی مؤثر برای هر شرکت یا کسب‌وکاری را تعیین کرد. درهرحال چاپ بروشور و تراکت در گروه ارزان‌ترین روش‌های تبلیغاتی قرار می‌گیرند و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های جانبی بسیاری می‌شوند.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

با ما کار کنید

۹:۰۰ صبح - ۷:۰۰ شب

برای ما بنویسید

Shabdadigital@gmail.com

با ما تماس بگیرید ۹ صبح - ۸ شب

۰۹۱۲ ۲۸۸ ۵۲۵۴