دستگاه های چاپ دیجیتال کتاب

دستگاه های چاپ دیجیتال کتاب

چنانچه بخواهیم طرح، متن یا اثری را بر روی یک سطح ایجاد کرده و تکثیر نماییم می‌گوییم که عمل چاپ را انجام داده‌ایم. واژه چاپ از واژه‌ای مغولی به نام چهاب برگرفته شده و معنای آن فشردن سطحی بر سطح دیگر است. امروزه تکنیک‌‌های چاپ پیشرفت قابل توجهی داشته است و فرآیند چاپ در محلی به نام چاپ‌خانه و توسط دستگاه‌های مکانیزه چاپ انجام می‌شود. پیشرفت علم و تکنولوژی در عرصه‌ی چاپ بسیار اثرگذار بوده و سبب تغییرات زیادی در سیستم دستگاه‌های چاپ، عملکرد و رویکرد آن‌ها شده است. در این مقاله کارشناسان ما در شبدا به هرچیزی که مربوط به دستگاه‌های چاپ دیجیتال کتاب، انواع چاپ دیجیتال کتاب و …  می پردازند.

تاریخچه چاپ دیجیتال

سال ۱۹۴۶ اولین کامپیوتر که به‌صورت دیجیتال کار می‌کرد و با نام انیاک عرضه شد. در سال  ۱۹۵۹ اولین پلاتر دیجیتال برای چاپ تصاویر کامپیوتری، در سال ۱۹۶۵ نمایش تصاویر دیجیتال به عنوان اثر هنری،  ۱۹۷۳ اولین نرم افزار Painting  توسط زیراکس، در سال ۱۹۷۷ برنامه‌ی اولین چاپگر جوهرافشان و به روش پیزوالکتریک اختراع شد.

اواسط ۸۰ – چاپگرهای لیزری سیاه و سفید که توانایی کار در اداره‌ها را دارند  در دسترس هستند.

اواسط دهه‌ی ۸۰ – چاپگرهای لیزری ابتدا در دفترها ظاهر شدند. این فناوری برای چند دهه توسعه و طراحی شده بود، اما اندازه و هزینه‌ی این فناوری بدین معنی بود که آن‌ها فقط قبل از اواسط دهه‌ی ۸۰ میلادی در تعداد اندکی از شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند. زیراکس، کانن، اپل، اچ‌پی، آی‌بی‌ام و دیگران به سرعت چاپگرهای لیزری را به بازار آوردند.

اواخر دهه‌ی ۸۰ – دسکتاپ منتشر شد

برای دسترسی به سخت‌افزار جدید، نرم‌افزاری ساخته شد که شغل‌های خانگی و مصرف کنندگان این امکان را برای چاپ و نشر پرونده‌های دیجیتالی خود داشتند. برای نخستین بار، دفترها می توانستند پرونده‌ها را سریع و ارزان چاپ کنند و تغییرات ساده‌ای در چیدمان صفحه پدید آورند ، بدون این‌که به یک شرکت حرفه‌ای پول بدهن تا این کار را برای آن‌ها انجام دهد. اما هنوز هم چاپ بسیار پرهزینه باقی ماند و تعداد کمی از شرکت‌ها می‌توانستند چاپ داخلی را داشته باشند.

۱۹۸۸ – نخستین پرینتر جوهر افشان برای مردم راه اندازی شد.

در سال ۱۹۸۸، هیولت پاکارد یک جوهر افشان برای مردم و مصارف خانگی به بازار عرضه کرد. اگرچه این فناوری حدود یک دهه یا بیش‌تر از آن گذشته بود ، اما این اولین بار بود که با موفقیت به عنوان یک محصول مصرفی فروخته شد. در طول توسعه‌ی فن‌آوری، بسیاری از مشکلات فنی برطرف شده است، از جمله بهبود کارایی جوهر، جلوگیری از گرفتگی نازل با جوهر خشک و کنترل جریان جوهر به صفحه. شرکت‌های چاپی کارتریج‌های جوهر مایع را معرفی کردند. چاپگری از شرکت اچ‌پی با قیمت ۱۰۰۰ دلار وارد بازار شد.

اواسط دهه‌ی ۹۰ – چاپگرهای لیزری که به صورت رنگی چاپ را انجام می‌دادند  وارد بازار می شوند.

اولین چاپگر رنگی توسط QMS در سال ۱۹۹۳ راه اندازی شد. لیزر  ColorScript 1000  با راه‌اندازی ۱۲۴۹۹ دلار شگفت‌انگیز بود. در سال ۱۹۹۵ ، اپل نخستین پرینتر لیزری رنگی شرکتش را که قیمت آن ۷۰۰۰ دلار بود راه‌اندازی کرد.

۲۰۰۰ – بهبود روزافزون و سریع فناوری‌های حوزه‌ی چاپ دیجیتال کتاب

۲۰۰۱ – موزه‌ی هنر دیجیتال در آمریکا افتتاح شد

۲۰۰۲ – ارائه‌ی چاپگرهای جوهر افشان با مخزن‌های جوهر بیش از ۴ رنگ و ارائه‌ی چاپگرهای با فرمت بزرگ که به‌ صورت تجاری کار انجام می‌دادند.

روند رو به رشد فناوری‌های موجود در حوزه‌ی دیجیتال هنوز هم وجود دارد و هر روزه گسترش و بهبود روش‌ها و دستگاه‌های مورد استفاده در این حوزه هستیم.

مهم‌ترین ویژگی‌های چاپ دیجیتال کتاب

  • با به‌کار‌گیری دستگاه های چاپ دیجیتال کتاب می‌توان قبل از شروع تولید زیاد، آزمایش و نمونه‌گیری انجام داده و ریسک را به حداقل رساند.
  • شخصی‌سازی و چاپ داده‌های متغیر در چاپ دیجیتال به حداکثر مقدار ممکن خود می رسد و به وسیله‌ی دستگاه های چاپ دیجیتال کتاب می‌توانید کتاب‌ها را برای تک تک مشتریان خود به‌صورت شخصی کنید.
  • چاپ بر روی طیف وسیعی از سطوح ممکن است.
  • امکان چاپ به‌صورت‌ سه‌بعدی امکان پذیر شده است.
  • با گسترش فناوری‌های موجود در صنعت چاپ دیجیتال محدودیت چاپ در اندازه‌های مختلف از بین رفته است.
  • برای سفارش چاپ دیجیتال کتاب میتوانید به سایت شبدا مراجعه کنید.

با استفاده از دستگاه های چاپ دیجیتال کتاب روی چه متریالی امکان چاپ وجود دارد؟

دستگاه های چاپ دیجیتال کتاب راهی سریع برای اقلامی را فراهم می‌کنند که باعث پیشرفت کار شما می‌شوند. دستگاه های چاپ دیجیتال کتاب روشی آسان برای چاپ مواد جالب توجه بازاریابی مانند برچسب وینیل، کیف‌های پارچه‌ای و موارد دیگر ارائه می‌دهند که می‌توان از آن‌ها در قسمتی از کتاب استفاده کرد.

فرآیند چاپ غیر تماسی

دستگاه های چاپ دیجیتال کتاب هیچ گونه تماسی بین چاپگر و کاغذ را شامل نمی‌شوند در این تکنیک از نازل‌های جوهر‌افشان جاسازی شده رایانه‌ای استفاده شده است که جوهر را روی کاغذ اسپری می‌کنند. به این علت که هیچ تماسی با سطح وجود ندارد، چاپ دیجیتال برای انجام چاپ‌های سفارشی و خاص، انواع کاغذهای متنوع و اندازه‌های گوناگون مناسب است. هم‌چنین بهترین گزینه برای پروژه‌هایی است که نیازمند آدرس‌های خاص هستند.

چاپ دیجیتال با محیط زیست سازگار است

از آن‌جا که از جوهرها، پودرها یا روکش‌های آبی استفاده نمی‌شود، چاپ دیجیتال و دستگاه های چاپ دیجیتال کتاب بهترین انتخاب برای محیط زیست است.

انواع چاپ دیجیتال بر مبنای ابعاد سطح چاپی

چاپ دیجیتال ابعاد عریض: این فرمت چاپ که بیش‌تر برای محیط‌های بیرونی مورد استفاده قرار می‌گیرند، بزرگ‌ترین ابعاد در چاپ دیجیتال را دارند و عرض آن‌ها گاهی به  ۵ تا ۶ متر نیز می‌رسد و به دلیل شرایط مورد استفاده در مقابل عوامل محیطی مقاوم می‌باشند.

چاپ دیجیتال ابعاد بزرگ: این نوع چاپ بین ابعاد وسیع و ابعاد متوسط قرار می گیرند و بر خلاف چاپ ابعاد وسیع برای فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می گیرند. ابعاد چاپ فرمت بزرگ از کاغذ‌های A3 تا پوسترهای  ۱.۵ تا ۲ متری را شامل می‌شود و توسط چاپگرهای لیزری چاپ می‌شوند.

چاپ ابعاد متوسط: ابعاد چاپ در این دسته از کارت‌های ویزیت گرفته تا برگه‌های  A3 را شامل می‌شود و با تمام روش‌های چاپ دیجیتال قابل تولید هستند.  چاپ دیجیتال کتاب کودک را در شبدا به هر اندازه و ابعادی که دوست دارید، سفارش دهید.

انواع چاپ دیجیتال و کاربردهای آن‌ها

در این قسمت به انواع چاپ دیجیتال آشنا میشوید با ما همراه باشید.

چاپ جوهر افشان

امروزه این نوع از چاپ یکی از پرکاربردترین انواع چاپ دیجیتال در ایران می‌باشد. در این نوع چاپ، منبع رنگ چاپگر یک کارتریج است. روش کار این کارتریج به این شکل می‌باشد که ابتدا بر روی صفحه‌ای که قصد چاپ روی آن را دارد شروع به حرکت می‌کند و بعد جوهر از منافذ کوچک آن بر روی صفحه‌ی مورد نظر برای چاپ ریخته می‌شود  و چاپ انجام می‌شود. اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر به این نوع چاپ که یکی از دستگاه های چاپ دیجیتال کتاب محسوب می‌شود بیندازیم می‌بینیم که:

مرحله‌ی اول: ابتدا درایور چاپگر داده‌ی لازم را از طریق یک اپلیکیشن دریافت می‌کند. سپس درایور آمادگی پرینتر را برای چاپ مورد سنجش قرار می‌دهد و در صورت وجود داشتن این آمادگی داده از درایور به پرینتر منتقل خواهد شد

مرحله دوم: در این مرحله چاپگر قسمتی از داده‌ی دریافتی را ذخیره می‌کند.

مرحله سوم: در این مرحله کنترل کننده، شی را به سمت مکان چاپ هدایت خواهد کرد/

مرحله چهارم: در نهایت موتور دستگاه، هد را در طول شی حرکت می‌دهد و دستگاه هد جوهر را روی شی خواهد ریخت.

چاپ الکتروفتوگرافی

در این نوع چاپ از چاپ دیجیتال که یک روش خشک برای چاپ می‌باشد و در آن از مایع شیمیایی استفاده ای نمی‌شود. این نوع چاپ به دو نوع دیجیتال مرکبی و پودری تقسیم می‌شود.

در روش پودری تصویر روی شی به‌وسیله‌ی پودرهای رنگی و دستگاه های چاپ دیجیتال کتاب ایجاد خواهد شد. به این صورت که سطح غلتک دستگاه تحت تاثیر الکتریسیته قرار گرفته و با ذوب شدن پودر، رنگ‌ها روی ماده‌ی مورد نظر چاپ صورت می‌گیرد. سرعت چاپ در این روش زیاد است. هم‌چنین یکی از انواع چاپ دیجیتال است که تقریبا بیش‌ترین کاربرد صنعتی دارد. در این روش همان‌طور که گفته شد ابتدا بار الکتریسیته روی سطح غلتک پخش می‌شود و سپس شی مورد نظر که ثابت می‌باشد تحت تاثیر یک منبع نوردهی قرار می‌گیرد. در مرحله بعد پودرهای رنگی برای انتقال روی شی آماده می‌شوند و پس از آماده شدن، این انتقال انجام می‌شود. در نهایت تحت یک فشار مناسب تونرها با متقل شدن بر روی شی، تصویر مورد نظر را روی آن ثبت می‌کنند.

اما در روش دیجیتال مرکبی در عوض پودرهای رنگی از مرکب‌های رنگی استفاده می‌شود. در این روش سرعت و هم‌چنین تعداد چاپ بسیار بالاست ولی به دلیل پرهزینه بودن دستگاه‌های چاپ آن، از این روش کم‌تر استفاده می‌شود و دلیل دیگر این‌که از آن استفاده کم‌تری می شود این است که دستگاه‌های این نوع چاپ ابعاد بیش از A3  را نمی‌توانند چاپ کنند. الکتروگرافی یک نوع از دستگاه های چاپ دیجیتال کتاب محسوب می‌شود که سرعت چاپ خوبی دارد. برای اطلاع از صفر تاصد قیمت چاپ دیجیتال کتاب با کارشناسان ما در شبدا تماس حاصل فرمایید.

چاپ حرارتی

احتمالا کتاب‌های با جنسی غیر از کاغذ را مشاهده کرده‌اید این کتاب‌ها با دستگاه های چاپ دیجیتال کتاب به نام حرارتی تولید شده‌اند. در این نوع چاپ از انواع چاپ دیجیتال جوهر بطور مستقیم به‌کار نمی‌رود و در حقیقت هد دستگاه چاپگر با استفاده از حرارت طرح مورد نظر را بر روی کاغذ می‌اندازد. در این روش کاغذ باید از نوعی خاص و حساس به حرارت باشد. هم‌چنین کاغذ باید دارای تراکم زیادی باشد. این روش چاپ یکی از بهترین روش‌ها برای چاپ بر روی اشیائی چون سرامیک می‌باشد و دستگاه مرتبط با آن، که دارای کیفیت بالایی در چاپ است با نام سابلیمیشن در بازار موجود است.

چاپ لیزری

در این نوع چاپ از انواع چاپ دیجیتال، یکی از دستگاه های چاپ دیجیتال کتاب با استفاده از لیزر و با ایجاد حرارت نقطه‌ای و تمرکز بر روی یک نقطه، باعث تغییر رنگ در آن نقطه می‌شود. به نظر می‌رسد که این دستگاه اگر بخواهد روی هر نقطه تمرکز کند و رنگ آن را تغییر دهد مدت زمان اتمام کار در این روش بسیار طولانی خواهد شد اما نکته این‌جاست که این تغییر رنگ در زمان بسیار کوتاهی انجام می‌گیرد و سرعت در این روش بسیار بالاست. این روش این توانایی را به ما می‌دهد تا با استفاده کردن از لیزر به میزان دلخواه عمق حکاکی لیزری روی شی را تعیین کنیم. یعنی می‌توانیم طرح مورد نظر را با ایجاد کردن خوردگی روی شی حک کنیم.  البته این روش به دلیل هزینه‌ی بالا بیش‌تر در صنایع و تولیدی‌ها مورد استفاده است.

چاپ تصعید رنگ

در این نوع از دسته‌بندی چاپ دیجیتال نیز از گرما برای انتقال رنگ بر روی شی مورد نظر استفاده می‌شود. در این روش از مجموعه رنگی CMYO استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانید تصعید هنگامی رخ می‌دهد که ماده از حالت جامد به گاز تبدیل شود. در نتیجه در این روش هم، رنگ‌ها به میزانی حرارت داده می‌شوند که بتوانند به حالت گاز درآیند و بعد از آن بر روی شی پخش شوند. در این روش سرعت مثل روش لیزری بسیار بالاست. کیفیت تصویر در این روش حرف اول را می‌زند و بسیار بالاست. یکی دیگر از خوبی‌های این روش این است که امکان چاپ بر روی انواع کاغذ را به ما می‌دهد. دستگاه چاپگر در این روش هزینه‌ی بالایی ندارد، اما هزینه‌ی چاپ تصویر با این روش زیاد است. چاپ تصویرهای رنگی با کیفیت بسیار بالا در کتاب تنها با کمک دستگاه های چاپ دیجیتال کتاب با استفاده از روش چاپ تصعید رنگ ممکن است.

دستگاه های چاپ دیجیتال کتاب مورد نیاز در یک چاپ‌خانه

  • دستگاه چاپ
  • دستگاه پلاتر
  • دستگاه لمینیتور
  • دستگاه تکثیر رنگی
  • دستگاه تکثیر سیاه و سفید
  • دستگاه تکثیر ریسو گراف
  • دستگاه سلفون کشی
  • دستگاه خط تا و پرفراژ
  • دستگاه صحافی چسب گرم
  • دستگاه صحافی پانچ فنر مارپیچ
  • دستگاه برش برقی لیزر
  • دستگاه برش طولی

سرعت عمل در انواع دستگاه های چاپ دیجیتال کتاب

در روش چاپ به صورت دیجیتال، طرح مورد نظر به شکل یک فایل با پسوند‌های مختلف قابل قبول مثلا PDF  یا  JPEG به دستگاه منتقل می‌شود. دستگاه بر اساس فایلی که دریافت کرده، متن یا تصویر را با همان میزان رنگ و سایه روشن روی کاغذ پیاده می‌کند.

کلام پایانی شبدا

انتخاب یک مرکز چاپ معتبر در کیفیت و قیمت کتاب بسیار تاثیرگذار است زیرا در این مراکز از ماشین آلات پیشرفته برای چاپ کتاب استفاده میشود. شبدا با مجهز بودن به ماشین آلات پیشرفته چاپ و ارائه خدمات متعدد در چاپ دیجیتال کتاب در زمینه گسترش علم و فرهنگ قدم برداشته و تمامی موانع سر راه نویسندگان و ناشران را هموار ساخته است. ما در شبدا مفتخریم که در مسیر آگاهی و دانش جامعه با شما دوست داران کتاب همراهیم. برای اطلاع از خدمات میتوانید با مشاورین ما در شبدا تماس حاصل فرمایید. باتشکر از توجه و همراهی شما.

 

نظرات (1)

  1. ممنون از پست خوبتون. کاش اشاره می‌کردید چجور باید دستگاه چاپ دیجیتال کتاب تهیه کرد؟ من می‌خوام یه کارگاه چاپ راه‌اندازی کنم ولی نمیدونم به کجا باید مراجعه کنم. اصلا از کجا باید شروع کنم.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

با ما کار کنید

۹:۰۰ صبح - ۷:۰۰ شب

برای ما بنویسید

Shabdadigital@gmail.com

با ما تماس بگیرید ۹ صبح - ۸ شب

۰۹۱۲ ۲۸۸ ۵۲۵۴