انواع مدل­های فتوکپی و پرینتر برای تکثیر جزوه

ساده ترین راه تکثیر جزوه آموزشی

شاید بتوان گفت که تکثیر جزوه، یکی از مهم­ترین دغدغه ­های دانش ­آموزان و دانشجویان است. همیشه دانشجویان به دنبال یک مرجع مناسب هستند تا بتوانند جزوه ­­هایشان را پرینت یا کپی بگیرند. از طرفی با بالارفتن قیمت­ خرید کتاب­های درسی، بهترین و مقرون­ به­ صرفه­ ترین راه برای دانشجویان، نوشتن جزوه یا تکثیر آن است. درواقع می­توان گفت که استفاده از دستگاه­های مربوط به تکثیر، بسیار رایج است که در این مقاله می­خواهیم آن را به­ صورت کامل بررسی کنیم.

اما تکثیر جزوه آموزشی آن­قدر هم که فکر می­کنید ساده نیست. این­که از چه جنس کاغذی استفاده کنید، با چه قیمتی پرینت بگیرید و … حائز اهمیت است. همچنین اگر بدانید در انواع روش­های تکثیر، از چه دستگاه­هایی استفاده می­شود، می­تواند برای­تان مفید باشد. در واقع باید گفت که بهترین روش برای تکثیر جزوات دانشجویان عزیز، پرینت و کپی است. شما از طریق این دو دستگاه می­توانید به ­راحتی و با هزینه خیلی پایین­تر از خرید کتاب، جزوه ­های نهایی­تان را داشته ­باشید.

از تاریخچه دستگاه کپی و تکثیر جزوه چه می­دانید؟

وظیفه اصلی دستگاه فتوکپی تکثیر عکس، متن و حتی اسناد است. این دستگاه که از بهترین روش­های تکثیر جزوه محسوب می­شود، یک ماشین پرسرعت است. اما شاید برای­تان این سؤال پیش بیاید که دستگاه­های فتوکپی از چه تکنولوژی­ای بهره می­برند. در ادامه می­خواهیم به این نکات بپردازیم و پاسخ آن را پیدا کنیم. این دستگاه­ها از تکنولوژی بسیار معروفی به نام زیراکس استفاده می­کنند. البته باید بگوییم که این تکنولوژی حالت استاندارد این دستگاه­ها است.

تعدادی دیگر از دستگاه‌های فتوکپی، از کارتریج جوهرافشان استفاده می­کنند. این تکنولوژی نیز یکی از رایج­ترین روش­های استفاده از این دستگاه­ها محسوب می­شود. پیشینه اصلی دستگاه­های زیراکسی به سال ۱۹۵۹ میلادی بازمی­گردد. البته لازم به ذکر است که ابداع و اختراع این دستگاه­ها در مقیاس بزرگ­تر و به­صورت اداری در سال ۱۷۷۹ اتفاق افتاد. شاید شنیده باشید که مخترع این دستگاه­ها، جیمز وات است.

اولین روش کار با این دستگاه­ها که از بهترین روش­های تکثیر جزوه هستند، بسیار جالب بود. این روش استفاده آن­قدر طرف­دار داشت که تا حدود ۱ قرن مورداستفاده قرار می­گرفت. البته مخترع دستگاه­های رایج­تر فتوکپی، چستر کارلستون بود. چستر از آزمایش­های الکتروفتوگرافی استفاده کرد و در سال ۱۹۳۸ به نتیجه رسید. چستر کارلستون، تمامی این فرایندها و فعالیت­ها را در آشپزخانه مخصوص خود انجام می­داد.

شاید بتوانیم بگوییم که اصلی­ترین دلیل موفقیت دستگاه فتوکپی، رایج بودن استفاده از آن بود. یعنی این­که کاربرد بالای این دستگاه جالب، ضامن ادامه  ­دار بودن فعالیت­های آن بود. همان­طور که مشاهده کردید، دستگاه­های فتوکپی دارای تاریخچه بسیار جالب و با قدمتی هستند. فراموش نکنیم که این دستگاه­ها از بهترین ابزارها برای تکثیر جزوه هستند. در ادامه می­خواهیم با ابزارها و دستگاه­های مربوطه آشنا شویم. اگر می­خواهید بهترین اطلاعات را در مورد دستگاه­های این حوزه به دست آورید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نکاتی در مورد دستگاه کپی و تکثیر جزوه

با قدمت دستگاه پرینتر آشنا شوید!

دستگاه­های پرینتر، یکی دیگر از انواع دستگاه­ تکثیر جزوه هستند. این دستگاه­ها نیز دارای فرایند و روند کاری جالبی هستند. همچنین این دستگاه­ها مانند دستگاه­های فتوکپی، دارای قدمت و پیشینه مخصوصی هستند. در این قسمت می­خواهیم در مورد قدمت و پیشینه این دستگاه­ها صحبت کنیم و با انواع آن­ها آشنا شویم.

همان­طور که پیداست، ریشه واژه پرینت از چاپ می­ آید. البته این معنی توسط ایرانی­ها تعبیر شده است و معانی و تعابیر دیگری نیز وجود دارد. یکی دیگر از تعابیر ریشه این واژه، چاپنا در هندی است. زمان اختراع دستگاه پرینت تقریباً برابر با دستگاه فتوکپی بود. یکی از نکات جالب در مورد این دستگاه­ها این است که ایده دستگاه پرینت، از دستگاه کپی بود. اندکی قبل در مورد تولید دستگاه کپی صحبت کردیم. وقتی این دستگاه­ به مرحله تولید انبوه رسید، یکی از مهندسان متخصص ایده­ای به ذهنش رسید. در واقع او خواست که با این کار، روند کار دستگاه قبلی تکامل پیدا کند.

تاریخچه صنعت چاپ و ورود پرینترها به ایران به دوران قاجار برمی­گردد. پیش از دستگاه­ پرینت، تمامی فرایندهای تکثیر مانند تکثیر جزوه به ­صورت دستی انجام می­شد. اهمیت این دستگاه آن­قدر زیاد است که در خیلی از خانه­ ها و همه ادارات حداقل یک پرینتر قابل‌مشاهده است. یکی دیگر از نکات بسیار مهم در مورد این دستگاه­ها، تنوع بالا در آن­ها است. شما می­توانید انتخاب کنید که می­خواهید عکس یا جزوه ­تان سیاه­ سفید یا رنگی باشد. همچنین پرینترهای جوهرافشان نیز نوع سوم هستند.

قدمت پرینت در تکثیر جزوه

عوامل تأثیرگذار در قیمت تکثیر جزوه

همان­طور که می­دانید، عوامل مختلفی در قیمت تکثیر جزوه دخیل هستند. برای مثال حجم جزوه درخواستی، کافی­نتی که مراجعه می­کنید و موارد دیگری تاثیرگذار خواهند بود. در ادامه می­خواهیم تمامی این موارد را بررسی کنیم و بهترین پیشنهادها را به شما بدهیم.

کافی­نت موردنظر

یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار بر روی قیمت تکثیر جزوه، کافی­نت موردنظر است. با آنکه پرینت و کپی دارای حدود تعرفه­های خاصی هستند ولی کافی­نت­های محلی ممکن است با قیمت­های بالاتری انجام دهند. پس باید حواستان باشد که برای تکثیر، ترجیحاً از کافی­نت­های معروف­تر استفاده کنید چون احتمالاً با قیمت­های پایین­تری کار می­کنند.

حجم تکثیر در­خواستی

عامل تأثیرگذار و مهم بعدی، حجم جزوه درخواستی است. فکر کنید وارد یک کافی­نت شده‌اید. اولین سؤالی که با آن مواجه می­شوید چیست؟ قطعاً از شما می­پرسند که چه تعداد صفحه موردنظر شماست. پس طبیعتاً این­که می­خواهید چند صفحه را کپی بزنید یا پرینت بگیرید بسیار مهم است. هرچقدر که تعداد صفحه­های جزوه شما بیشتر شود، قیمت آن­ها نیز پایین خواهد آمد. پس پیشنهاد بعدی ما این است که به‌جای پرینت یا کپی با حجم کم، تمام جزوات خود را جمع­آوری کنید و سپس به کافی­نت بروید.

جنس کاغذ مورداستفاده

عامل مهم و تأثیرگذار بعدی، جنس کاغذی است که استفاده می­شود. اول‌ازهمه باید بدانید که کاغذهای مختلفی در زمینه پرینت وجود دارند که در ادامه خواهید دید.

  • کاغذ آنتیک
  • کاغذ گلاسه
  • کاغذ مقوایی
  • کاغذ کپی

طبیعتاً توجه به این­که چه کاغذی انتخاب می­کنید بسیار مهم است. یکی از پیشنهادهایی که باید به شما بدهیم، انتخاب جنس کاغذ متناسب با نیازتان است. فرض کنید که هدف شما از تکثیر جزوه، نوت برداری روی آن است. در این مورد به شما پیشنهاد می­دهیم که کاغذ گلاسه را انتخاب نکنید. چون این کاغذها علاوه بر قیمت بالاتر، روغنی هستند و برای نوشتن جزوه و نوت برداری چندان مناسب نیستند.

سیاه­وسفید یا رنگی

عامل تأثیرگذار بعدی در تعیین قیمت تکثیر این جزوه­ها، سیاه­وسفید یا رنگی بودن آن است. همان­طور که می­دانید پرینت­های رنگی قیمت بالاتری به نسبت پرینت سیاه­سفید دارند. اما باید هنگام پرینت جزوه­ها، به این­که نیازی به پرینت رنگی دارید یا نه فکر کنید. مثلاً اگر عکس­هایی برای تابلوهای اتاق می­خواهید از پرینت رنگی استفاده کنید. توجه داشته باشید که اختلاف قیمت این دو نوع پرینت با هم زیاد است. پس درصورتی‌که تیراژ پرینت­تان بالاست و نیاز زیادی به رنگ کاغذ ندارید، ترجیحاً از پرینت سیاه­سفید استفاده کنید.

تکنولوژی استفاده­شده دستگاه

در صنعت چاپ، از تکنولوژی­های مختلفی استفاده می­کنند. ازآنجایی‌که تکنولوژی­های مورداستفاده در آن­ها متفاوت است قیمت حاصل نیز بازه­ای خواهد بود. انتخاب این تکنولوژی­ها معمولاً به نوع چاپ موردنظر بستگی دارد. یعنی هر مدل از دستگاه، برای نوع خاصی از پرینت استفاده می­شود. در ادامه تعدادی از تکنولوژی­های مختلف استفاده­شده در صنعت چاپ را می­بینید.

  • چاپ متالایز
  • چاپ IML
  • چاپ سیلک

ابعاد سفارش مربوطه

یکی از عوامل تأثیرگذار در تعیین قیمت تکثیر جزوه، ابعاد سفارش است. به­صورت کلی می­توان یک فایل را در سایزهای مختلفی چاپ کرد که البته باید به‌وضوح تصویر نیز توجه کرد. البته شما می­توانید چند صفحه جزوه را روی یک کاغذ A4 چاپ کنید. این روش، یکی از بهترین راه­ها برای تکثیر پاورپوینت­ها است. شما می­توانید هر ۴ اسلاید جزوه را بر روی یک صفحه قرار بدهید و قیمت را تا جای ممکن پایین بیاورید. همچنین توجه داشته‌اشید که اگر ابعاد کار شما بزرگ باشد، قیمت نهایی بالاتر خواهد رفت.

استفاده از پرینت و کپی هم‌زمان

این گزینه، یکی از نکات بسیار جالب برای کاهش قیمت کلی است. فرض کنید شما می­خواهید یک جزوه را ۵ بار و برای ۵ نفر تکثیر کنید. ازآنجایی‌که ممکن است قیمت کپی و پرینت فرق کند، می­توانید از این ترفند استفاده کنید. شما باید ابتدا اولین جزوه را پرینت بگیرید، سپس بقیه جزوه­ها را از روی جزوه اول کپی کنید.

با این روش می­توانید با قیمت کمتری کارتان را انجام دهید. البته به یک نکته بسیار مهم توجه داشته باشید. نکته اول این است که کیفیت را فدای کمیت نکنید. وقتی از روی یک جزوه پرینت شده کپی بگیرید، ممکن است کیفیت آن پایین بیاید. حواست­تان باشد که کیفیت نهایی کار خیلی پایین نیاید.

عوامل مؤثر در تعیین قیمت تکثیر جزوه

در مورد انواع دستگاه­های کپی چه می­دانید

در ادامه می­خواهیم در مورد انواع دستگاه­های کپی صحبت کنیم.

دستگاه­ کپی رومیزی

نکته اصلی و مهم در مورد این نوع از دستگاه­ها ابعاد و اندازه کوچک آن­ها است. این دستگاه­ها روی میز قرار می­گیرند و برای پشتیبانی سایز A4 مناسب هستند

دستگاه کپی سیاه­سفید

این مدل از دستگاه­ها، فقط به­صورت تک­رنگ کار می­کند. یعنی شما فقط می­توانید تکثیر جزوه را به­صورت سیاه­وسفید انجام دهید. همان­طور که اندکی قبل گفتیم، قیمت کپی و پرینت سیاه­سفید کمتر از رنگی است.

دستگاه کپی جوهرافشان

این مدل از دستگاه­ها معمولاً دارای ابعاد کوچک­تری هستند. همچنین این دستگاه­ها کیفیت پایین­تری دارند و بیشتر مناسب مصارف منزل هستند.

دستگاه کپی دیجیتال

این دستگاه دارای قابلیت­های جالب­تری است. فکس، چاپ و اسکن از قابلیت­های دیگر این دستگاه محسوب می­شود.

دستگاه کپی آنالوگ

ویژگی اصلی این دستگاه­ها به­صورت مکانیکی انجام می­شود.

دستگاه کپی چندکاره

اصلی­ترین ویژگی این دستگاه­ها مقرون­به­صرفه بودن­شان هستند.

دستگاه کپی رنگی

همان­طور که از اسم این دستگاه پیداست، اصلی­ترین ویژگی­اش کپی رنگی است. پیش­تر هم گفتیم که قیمت این مدل کپی و دستگاه بالاتر است و همه کافی­نت­ها آن را ندارند.

با انواع دستگاه پرینت برای تکثیر جزوه آشنا شوید

دستگاه­های پرینت دارای انواع مختلفی هستند. این دستگاه­ها دارای تنوع بسیار زیادی هستند. در این قسمت می­خواهیم انواع دستگاه­های پرینت را بررسی کنیم و با کلیات آن­ها آشنا شویم.

دستگاه چاپ افست

ویژگی اصلی این دستگاه، پرینت با تیراژ بالا و همچنین قیمت متناسب است. همچنین باید بدانید که این دستگاه استفاده بسیار رایجی دارد.

دستگاه چاپ هلیوگراور

ویژگی اصلی این دستگاه، سرعت بسیار بالای آن در چاپ است. اما باید توجه داشت که برای تیراژهای پایین توصیه نمی­شود.

دستگاه چاپ سیلک اسکرین

هنگامی­که در مورد رایج­ترین دستگاه­های پرینت صحبت می­کنیم، نباید این دستگاه را  فراموش کنیم.

نکاتی برای تکثیر جزوه که باید بدانید

تا اینجای مقاله در مورد عوامل تأثیرگذار در قیمت تکثیر جزوه و انواع­ دستگاه­های کپی و پرینت صحبت کردیم. در ادامه قصد داریم نکاتی در مورد تکثیر جزوه دانشگاهی ارزان صحبت کنیم. اولین نکته­ای که باید به آن توجه کنید این است که حواستان به کیفیت کپی باشد. این­که صرفاً قیمت کپی پایین است، معیار مناسبی محسوب نمی­شود. حتماً باید توجه کنید که تمامی خطوط به ­صورت کامل و با رنگ مناسبی آمده باشند.

یکی از مشکلات افراد بعد از کپی و پرینت همین مورد است. یعنی پس از تکثیر جزوه با کپی یا پرینت، می­بینند که تعدادی از خطوط جاافتاده­اند. برای جلوگیری از این اشتباهات، باید پس از پرینت و کپی همه چیز را به­صورت کامل چک کنید. علاوه بر این­که تمامی خطوط به­صورت کامل افتاده باشند، این­که تمامی صفحات پرینت گرفته شده باشند هم مهم است.

پس حتماً به­صورت فصل­ به­ فصل چک کنید تا چیزی حذف نشده باشد. حتماً به نکاتی که در این مقاله گفته شد توجه کنید و قیمت نهایی را تا جایی که امکان دارد پایین بیاورید. حتماً هنگام پرینت پاورپوینت­ها به این نکته توجه کنید که چند اسلاید را روی یک صفحه بگذارید تا از نظر هزینه به­صرفه باشد. امیدواریم از نکاتی که گفته شد نهایت استفاده را ببرید و تکثیر جزوه­تان را به­راحتی انجام دهید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

با ما کار کنید

۹:۰۰ صبح - ۷:۰۰ شب

برای ما بنویسید

Shabdadigital@gmail.com

با ما تماس بگیرید ۹ صبح - ۸ شب

۰۹۱۲ ۲۸۸ ۵۲۵۴