همه روش­های چاپ دیجیتالی

انواع چاپ دیجیتال، مناسب ترین روش برای شما کدام است؟

به دلیل رونق بسیار زیاد تکنولوژی­های جدید، توجه به انواع چاپ دیجیتال اهمیت بالایی دارد. همان­طور که می­دانید، چاپ انواع مختلفی دارد. چاپ دیجیتالی، یکی از انواع  چاپ است که امروزه کاربرد زیادی دارد. یکی از اصلی­­ترین نکاتی که باید هنگام بررسی انواع چاپ به آن توجه کنید، انتخاب مدل چاپ باتوجه‌به نیازتان است. همچنین آگاهی از مزایای مدل­­های مختلف چاپ اهمیت بسیار بالایی دارد.

این مدل از چاپ، دارای مزیت­ها و ویژگی­های بسیار جالب و منحصربه­ فردی است که در این مقاله به آن­ها می­پردازیم. شاید بتوان گفت که اصلی­ترین دلیلی که منجر به مطرح‌شدن این مدل چاپ شده است، فناوری و تغییر نسل ابزارها است. در واقع همان­طور که می­دانید فناوری و تکنولوژی عضوی جدانشدنی از زندگی جوامع امروزی است. همه این موارد سبب توسعه زیاد این نوع از انواع چاپ­ها شده است. در این مقاله می­خواهیم مزیت­ها، ویژگی­ها و همچنین انواع چاپ دیجیتال را بررسی کنیم. پس اگر می­خواهید همه چیز را در مورد چاپ دیجیتالی بدانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: چاپ کتاب دیجیتال

در مورد چاپ دیجیتالی چه می­دانید؟

پیش از آنکه بخواهیم در مورد انواع چاپ دیجیتال صحبت کنیم، لازم است که پیشینه این مدل از چاپ­ها را بررسی کنیم. همان­طور که از اسم این مدل پیداست، به چاپ از طریق ابزارهای دیجیتالی و فناوری مربوط می ­شود. کاربرد اصلی این مدل از چاپ­ها، تبدیل تصاویر و عکس­های دیجیتالی به چاپ است. یکی از نکات بسیار مهم در تعیین قیمت انواع چاپ، تیراژی است که می­خواهید استفاده کنید. چاپ­های قدیمی­تر مانند افست، معمولاً در تیراژهای بالا استفاده می­شود.

در واقع به دلیل استفاده کمتر از تکنولوژی در این مدل­ها، چاپ در تعداد و تیراژ بالا به­صرفه نیست. اما ماجرا برای چاپ دیجیتالی متفاوت است. از آن جایی که تکنولوژی­ای که در این مدل  از چاپ استفاده می­شود پیشرفته‌تر و مدرن­تر است، هزینه بالاتری نیز دارد؛ بنابراین این روش برخلاف روش­های دیگر معمولاً در تیراژهای پایین­تر استفاده می­شود.

همچنین در این روش، می­توانید تصاویر هر صفحه از چاپ را ویرایش و اصلاح کنید که یکی از مزایای آن به شمار می­آید. شاید بتوان گفت که اصلی­ترین رقیب چاپ دیجیتالی، چاپ افست است. اما از آن جایی که در این روش از تکنولوژی­های بسیار جدید و مدرنی استفاده می­شود، رقابت برای افست خیلی سخت می­شود.

پس تا اینجا متوجه شدیم که در روش دیجیتالی جای این­که از دستگاه­های اتومات یا نیمه اتومات استفاده کنند، از دستگاه­های مدرن­تری بهره می­برند. البته لازم به ذکر است که ویژگی اصلی انواع چاپ دیجیتال قیمت و دستگاه­های مورداستفاده نیست. در واقع کیفیت بسیار بالا، مزیت اصلی این روش است و آن را نسبت به سایر رقبا متمایز می­کند.

انواع چاپ دیجیتال را بشناسید

جوهرافشان، معروف­ترین نوع چاپ دیجیتال

تنوع بالا و گستردگی انواع چاپ دیجیتال، منجر به محبوبیت این شیوه از چاپ شده است. در این قسمت می­خواهیم انواع چاپ به روش دیجیتال را بررسی کنیم. پس اگر می­خواهید همه نکات مهم درباره چاپ دیجیتال را بدانید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

شاید بتوان گفت که معروف­ترین و رایج­ترین نوع چاپ دیجیتالی، جوهرافشان است. روش کار اکثر دستگاه­های دیجیتالی، همین جوهرافشان­ها هستند. نکته مهم بعدی در مورد این مدل، تنوع بسیار زیاد آن است. این دستگاه­ها از ابعاد رومیزی تا عرض­های ۵ متری را پوشش می­دهند. همان­طور که گفتیم، همیشه باید به مزایای مدل­های مختلف چاپ توجه کنیم. در ادامه می­خواهیم مزایا و ویژگی­های جوهرافشان که جزو انواع چاپ دیجیتال است را بررسی کنیم.

  • اولین و شاید اصلی­ترین ویژگی این روش، دقت بسیار بالای آن است. در واقع اصلی­ترین ویژگی­ای که دستگاه­های چاپ باید داشته باشند، دقت بالا است. این روش می­تواند تصاویر و عکس­ها را بادقت و ظرافت زیاد چاپ کند و تحویل مشتری دهد.
  • کیفیت بسیار بالا، ویژگی بعدی این روش است. همان­طور که اندکی قبل گفتیم، چاپ دیجیتالی دارای کیفیت بسیار بالایی است. این روش نیز به همین صورت است و چاپ را باکیفیت خوبی انجام می­دهد.
  • کاهش خطای انسانی، مزیت بعدی این روش محسوب می­شود. طبیعتاً جایی که استفاده از نیروی انسانی کم شود، خطا در طول فرایند به حداقل می­رسد. خطای حاصل از چاپ در این روش نیز به همین دلیل بسیار پایین است.
  • یکی از بهترین روش­ها برای تبلیغات و چاپ بنر تبلیغاتی است. امروزه خیلی از بنرهای تبلیغاتی توسط همین روش تولید می­شوند.
  • با این روش، به واقعیت نزدیک­تر هستید. ازآنجایی‌که فاصله نقاط چاپی در این روش بسیار کم است، کیفیت نهایی بالاتر است. همچنین تصویر حاصل، کاملاً مشابه عکس شما است.

چاپ دیجیتال جوهرافشان را بشناسید

از روش الکتروفتوگرافی چه می­دانید؟

روش الکتروفتوگرافی، یکی دیگر از انواع چاپ دیجیتال است. این روش به دو قسمت تونری و دیجیتال مرکبی تقسیم می­شود. در این قسمت می­خواهیم هر دو شاخه این روش را مورد بررسی قرار داده و مزایای آن­ها را به طور خلاصه بیان کنیم.

روش تونری

در این روش، مرکب­های پودری تصاویر را باردار می­کنند و این فرایند به چاپ نهایی منتهی می­شود. یکی از نکات مهم در مورد این روش این است که به‌اندازه شاخه قبلی، به­ روز نشده­اند. در واقع در روش جوهرافشان بیشتر از روش تونری از فناوری دیجیتال استفاده می‌شود. در ادامه مزایای این روش را بررسی می‌کنیم و بیشتر با آن آشنا می­شویم.

  • اولین ویژگی این روش، سرعت بسیار بالا است. همان­طور که می­دانید انتظار همه مشتریان از نوشت­افزارها و چاپخانه‌ها این است که با سرعت بالایی سفارششان را تحویل بدهند؛ بنابراین این روش می­تواند روش بسیار مناسبی باشد چون سرعت بسیار بالایی دارد.
  • کاربرد اصلی این روش در صنعت است. در واقع ویژگی­های مختلف و شیوه کار این روش منجر به اهمیت بالای آن در صنعت شده است. سرعت بالای کار در این روش نیز یکی همین عوامل است.

روش دیجیتال مرکب

روش دیجیتال مرکب، یکی دیگر از انواع چاپ دیجیتال است. در این روش، مرکب­های رنگی جای پودرهای رنگی را گرفتند. منظور از پودرهای رنگی همان تونر است. در واقع اساس کار در این روش، برعکس روش قبلی است. چون اساس کار در روش قبلی تونرها یا پودرهای رنگی بودند. در ادامه می­خواهیم در مورد مزایای این روش صحبت کنیم.

  • یکی از مزایا و ویژگی­های این روش، استفاده از اسپات­های رنگی به‌صورت کانال­هایی مجزا است. همین مزیت، باعث تفاوت­های بسیار زیادی بین این روش و روش­های دیگر می­شود.
  • کیفیت در این نوع از چاپ­ها خیلی بالا است. در نتیجه این افزایش کیفیت، کاربرد این روش خیلی محدودتر از روش‌های است.

با روش­ الکتروفتوگرافی آشنا شوید

روش پرتوی یا دیجیتال نوری

مدل بعدی از انواع چاپ دیجیتال، روش نوری یا پرتوی است. این روش نیز تقریباً پرکاربرد و رایج محسوب می­شود. همان­طور که از اسم آن پیداست، تابش شعاع نور اساس اصلی آن است. اگر می­خواهید روش چاپ در این روش را تصور کنید، به تصاویر ظاهرشده در عکاسی­ها فکر کنید. مزایای این مدل از چاپ­های دیجیتالی جالب‌توجه است که در ادامه آن­ها را بررسی می­کنیم.

  • این روش دارای کیفیت چاپ بسیار زیادی است. همان­طور که پیش­تر گفتیم، یکی از اصلی­ترین مزایای چاپ دیجیتالی همین کیفیت بالا در چاپ است. اما نکته مهم بعدی، قیمت چاپ به‌ازای کیفیت بالا است. قیمت منطقی و پایین در این روش، منجر به محبوبیت آن شده است.
  • سرعت چاپ در این روش نسبت به کاری که انجام می­شود بسیار مناسب است. قطعاً همین زمان چاپ منطقی، نقش پررنگی در محبوبیت­ آن داشته است.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد قیمت چاپ دیجیتال کتاب

روش حرارتی روش بعدی از انواع چاپ دیجیتال است

در این روش، از کاغذهای مخصوصی استفاده می­کنند. همان­طور که از اسم این روش پیداست، حرارت حرف اول را می­زند. در واقع در این روش از کاغذهایی که به حرارت حساسیت دارند برای چاپ آثار استفاده می­شود. روش کار در این مدل برگرفته از فرایندهای شیمیایی است.

  • اولین مزیت این روش، کاربرد بسیار گسترده آن است. از این روش می­توان در تدارکات، امور اداری و … استفاده کرد.
  • کیفیت بالای عکس و همچنین مقاومت زیاد، ویژگی و مزیت بعدی است. عکس­هایی که در نهایت چاپ می­شوند در مقابل فرسایش و همچنین تغییرات آب­ وهوایی مقاوم هستند که یک مزیت بسیار مهم محسوب می‌شود.
  • سودآوری این روش برای خرده ­فروشی­ها و همچنین صنایع بهداشتی حائز اهمیت است. این سودآوری بالا به محبوبیت این روش در صنایع مذکور کمک می­کند.

با انواع چاپ دیجیتال آشنا شوید

با دیگر مدل­های چاپ دیجیتالی آشنا شوید

در قسمت­های قبلی، با معروف­ترین روش­های چاپ دیجیتالی آشنا شدیم. در ادامه می­خواهیم به سایر روش­ها و مدل­های چاپ دیجیتال بپردازیم. پس اگر می­خواهید همه مدل­های چاپ دیجیتال را بشناسید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مارکرهای لیزری

این روش از چاپ­های دیجیتالی، یک روش پرکاربرد و با مزیت­های بسیار است. اصلی­ترین کاربرد این روش در صنایع است که می­توان از آن استفاده ­های بسیار زیادی کرد. ازآنجایی‌که صنایع به‌خصوص صنعت چاپ نقش پررنگی دارد، تمامی دستگاه­ها و ابزارهای مربوط به این صنعت نیز اهمیت بسیار زیادی دارند.

تصعید رنگ

وقتی در مورد کیفیت بالا و قسمت منصفانه صحبت می‌کنیم، حتماً باید به روش تصعید اشاره کنیم. این روش یکی از رایج­ترین و پرکاربردترین مدل­های چاپ دیجیتال محسوب می­شود. لابراتوارهای عکاسی نیز به دلیل کیفیت بسیار بالا و البته قیمت پایین از این روش استفاده­ های بسیار زیادی می­کنند. یکی از اصلیترین کاربردهای این روش، چاپ بنرهای تبلیغاتی است. در واقع کاربردهای بسیار گسترده این روش، به‌عنوان یک مزیت بزرگ محسوب می­شود.

با ویژگی­­های اصلی چاپ دیجیتال آشنا شوید

تا اینجای مقاله در مورد انواع روش­های چاپ دیجیتال و مزیت­های هر روش صحبت کردیم. همچنین دریافتیم که تنوع بالا در این روش، منجر به محبوبیت آن شده است. در ادامه می­خواهیم در مورد مزیت­ها و ویژگی­های کلی انواع چاپ دیجیتال صحبت کنیم. پس برای کسب اطلاعات تخصصی در مورد انواع مزیت­ها و ویژگی­های چاپ­های دیجیتال، بخش‌های بعد را مطالعه کنید.

یکی از دلایلی که افراد سراغ چاپ دیجیتال می­روند این است که می­خواهند سفارششان مطابق با علایقشان باشد. چاپ بر اساس سفارش مشتری یکی از اصلی­ترین ویژگی­های چاپ دیجیتال است. شما در این روش می­توانید تصاویر و نسخه چاپی نهایی را مطابق با خواسته­ و میلتان چاپ کنید و از آن لذت ببرید. ویژگی بسیار مهم بعدی در چاپ دیجیتال، سرعت بالا و چاپ در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. قطعاً یکی اصلی­ترین دغدغه‌هایی که ذهن مشتری را مشغول می­کند، مدت زمانی است که طول می‌کشد تا سفارشش آماده شود.

در روش چاپ دیجیتالی، به‌وقت مشتری خیلی توجه می­شود. ازآنجایی‌که در این روش انسان دخالت بسیار کمی دارد و تمام کار­ها به­ صورت اتوماتیک انجام می­شود، سرعت کار خیلی بالا است و در زمان افراد صرفه­ جویی می­شود. نکته بعدی­ این است که میزان خطا در این روش بسیار پایین است. دلیل این ویژگی نیز دقیقاً موردی است که پیش‌تر به آن اشاره کردیم. وقتی دخالت نیروی انسانی به حداقل می‌رسد  و دستگاه­های اتوماتیک جایگزین می‌شوند، طبیعتاً سرعت کار افزایش پیدا می­کند و خطا کاهش می‌یابد.

حتماً یکی از دغدغه ­های شما، قیمت چاپ دیجیتال است. مزیت بعدی این روش­ چاپ نیز مربوط به همین موضوع است. این روش، توانسته با قیمت پایین و کیفیت بالا جایگاه بسیار مهمی را تصاحب کند. شما می­توانید سفارش‌هایتان را دراسرع‌وقت تحویل بگیرید و حداقل مبلغ ممکن را پرداخت کنید. البته همان­طور که گفتیم کیفیت کاری که تحویل می­گیرید نیز حداکثر حالت ممکن است که در روش­های مختلف دارای تفاوت­هایی است.

مزیت بعدی­ای، سهولت کار با دستگاه ­ها در این روش است. همان­طور که می­دانید، ممکن است کار با دستگاه­های چاپ معمولاً سخت باشد. ولی کار با دستگاه­های این روش بسیار آسان است و روش کار ساده‌ای دارند.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

با ما کار کنید

۹:۰۰ صبح - ۷:۰۰ شب

برای ما بنویسید

Shabdadigital@gmail.com

با ما تماس بگیرید ۹ صبح - ۸ شب

۰۹۱۲ ۲۸۸ ۵۲۵۴