معرفی کامل انواع قطع‌ کتاب

تا چند سال پیش، بیشتر مردم برای خرید کتاب، به کتابفروشی مراجعه می کردند و کتاب مورد نظر خود را در سایز دلخواه خود خریداری میکردند و افراد خیلی کمی در گذشته برای خرید کتاب به فروشگاه‌های آنلاین مراجعه می کردند. امروزه به خصوص در دو سال اخیر به دلیل وجود ویروس کرونا افراد زیادی به آنلاین شاپ‌ها روی آوردند و همین امر موجب گسترش تعداد آنلاین شاپ‌ها شد. مشکل شایعی که بسیاری از مردم در خرید کتاب از طریق آنلاین شاپ‌ها دارند، سایز کتاب است. هر یک از سایزهای کتاب دارای اسم و مشخصات خاصی است که بسیاری از مردم از آن بی اطلاع هستند.

اگر شما نیز با انواع قطع کتاب نا آشنا هستید، پیشنهاد می کنیم ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید؛ در این مقاله کارشناسان ما در شبدا به طور کامل انواع قطع‌های کتاب را به شما معرفی می کنند و مشخصات هر یک از آنها را مورد بررسی قرار می دهند، به شما قول میدهیم بعد از خواندن این محتوا، نیازی به خواندن چند محتوای دیگر نخواهید داشت.

قطع به چه معناست؟

شما زمانی که به فروشگاه‌های اینترنتی کتاب مراجعه می کنید، هنگام افزودن کتاب به سبد خرید، سایت از شما نوع قطع کتاب را می پرسد؛ قطع در لغت به معنای ” اندازه ” است؛ در زبان لاتین به اندازه طول و عرض کتاب سایز و در ایران قطع گفته می شود.

معرفی انواع قطع کتاب به طور کامل

 اگر به کتاب و کتابخوانی علاقمند هستید و سالانه کتاب‌های زیادی را خریداری میکنید، بهتر است با نام‌های خاص هر یک از قطع‌ها آشنا شوید.

در جدول زیر تمامی قطع‌های کتاب را برای شما شرح داده ایم:

نوع قطع اندازه کاربرد
قطع وزیری اندازه استاندارد ۱۷*۲۴ سانتیمتر است.(B5) بیشترین کاربرد آن برای کتاب‌های دانشگاهی و علمی است.
قطع رقعی اندازه استاندارد ۱۴/۸*۲۱ سانتیمتر است. (A5) بیشترین کاربرد آن برای کتاب‌های داستان است؛ اما به طور کلی برای کتاب‌های زیادی استفاده می شود. برای چاپ دیجیتال کتاب کودک میتوان از این قطع استفاده کرد.
قطع رحلی رحلی کوچک: اندازه استاندارد ۲۱*۲۹/۷ سانتیمتر است. (A4)

رحلی متوسط: اندازه استاندارد ۳۰*۵۰ سانتیمتر است.

رحلی بزرگ: اندازه استاندارد ۳۰*۶۰ سانتیمتر است.

این قطع که کوچکترین سایز آن به اندازه برگه (A4) است، بیشتر برای چاپ مجلات کاربرد دارد و برای برخی از کتاب‌های خاص و برخی از کتب مدارس نیز کاربرد دارد.
قطع خشتی خشتی کوچک: اندازه استاندارد ۱۹*۱۹ سانتیمتر است.

خشتی بزرگ: اندازه استاندارد ۲۱*۲۱ سانتیمتر است.

کتاب‌های خشتی همگی مربع شکل هستند و اگر دقت کرده باشید از این قطع بیشتر برای کتاب‌های کودکان و کتب هنری استفاده شده است.
قطع سلطانی یا تیموری اندازه استاندارد ۳۰*۴۰ سانتیمتر است این قطع برای کتاب‌های خاص و نفیس مورد استفاده قرار می گیرد.
قطع جیبی یا بغلی اندازه استاندارد ۵*۷ سانتیمتر است برخی از کتاب‌های شعر به صورت جیبی به چاپ میرسند؛ همچنین متن خلاصه شده برخی از کتاب‌ها نیز در این اندازه به چاپ می رسد.
قطع نیم وزیری اندازه استاندارد ۱۲*۱۷ سانتیمتر است. (B6)
قطع نیم رقعی اندازه استاندارد ۱۴/۸*۱۰/۵ سانتیمتر است. (A6)
قطع نیم ورقی اندازه استاندارد ۲۲*۳۴ سانتیمتر است. (B4)
نیم ربعی اندازه استاندارد ۱۰*۱۸ یا ۹*۱۷ سانتیمتر است
قطع پالتویی اندازه استاندارد ۱۱/۵*۲۱ سانتیمتر است
قطع جانمازی اندازه استاندارد ۷*۱۲ سانتیمتر است برخی کتب ادعیه و قرآن برای اینکه در داخل جانماز قرار گیرند، در این اندازه چاپ می شوند.
قطع بیاضی بیاضی کوچک: اندازه استاندارد ۲۹*۲۲ سانتیمتر است.

بیاضی بزرگ: اندازه استاندارد ۳۴*۲۴ سانتیمتر است. (B4)

قطع حمایلی اندازه استاندارد ۶*۱۲ سانتیمتر است.

 

صفحه بندی هر یک از کتاب‌ها به چه صورت است؟

در هر یک از انواع قطع‌ها تعداد صفحات، اندازه متن، فونت، فواصل بین متون و حاشیه اطراف متون متفاوت است و اگر در چاپ هر یک از قطع کتاب‌ها، این موارد به درستی رعایت نشوند، باعث خستگی چشم‌های خواننده می شوند؛ بنابراین علاوه بر متن کتاب و ویراستاری صحیح، رعایت قوانین صفحه بندی و صفحه‌آرایی نیز بسیار اهمیت دارد.

در ادامه محتوا صفحه بندی در هر سه نوع از قطع‌های پر کاربرد را به طور کلی و مختصر برای شما توضیح می دهیم:

صفحه بندی کتاب با قطع رقعی

این قطع معمولا برای کتاب‌هایی استفاده می شود که محتوا محور است و در آن تصاویری وجود ندارد. همچنین اگر تعداد صفحات کتاب کم است، برای دیده شدن کتاب، می توان کتاب را با قطع رقعی به چاپ رساند. برخی از رمان‌ها نیز با این قطع به چاپ میرسند. 

بهتر است بدانید رعایت قوانین صفحه بندی و صفحه آرایی در این قطع،مانند سایز فونت، نوع فونت، فاصله ی بین متن‌ها و حاشیه دور متن بسیار مهم است؛ در صورت رعایت نشدن قوانین به دلیل اینکه اندازه قطع رقعی کمی کوچکتر از اندازه کتاب‌های معمولی است، چشم خواننده را خسته می کند و ممکن است مخاطب ادامه مطالب کتاب را مطالعه نکند و کتاب را به کلی کنار بگذارد. برای سفارش چاپ دیجیتال کتاب با قطع رقعی میتوانید به سایت شبدا مراجعه کنید.

صفحه بندی کتاب با قطع جیبی و پالتویی

دلیل اینکه در این بخش اسم دو قطع را با یکدیگر ارائه دادیم این است که قطع جیبی و پالتویی تقریبا هم اندازه هستند و وجه اشتراک زیادی باهم دارند؛ تنها تفاوت آنها اندازه طول آنهاست. قطع پالتویی طول و ارتفاع بیشتری نسبت به قطع جیبی دارد، در نتیجه مطالب بیشتری می شود در آن ارائه داد. 

توجه داشته باشید میزان متنی که در هر یک از صفحات این قطع‌ها قرار می گیرد باید به اندازه باشد، در صورت زیاد بودن مطالب، موجب کوچک شدن فونت، درهم رفتگی کلمات می شود و خوانایی جملات را کاهش می دهد؛ در نتیجه کیفیت محصول به شدت کاهش می یابد.

صفحه بندی کتاب با قطع رحلی 

این قطع معمولا برای چاپ کتاب‌های دیجیتال به کار می رود که تعداد صفحات آن بسیار زیاد است. کتاب‌های علمی مانند کتاب روانشناسی هیلگارد که شامل حجم بالایی از مطالب علمی و تصاویر است و حدود ۸۰۰ صفحه است؛ همچنین دیوان اشعار برخی از شاعران بزرگ مانند دیوان حافظ یا شاهنامه فردوسی به دلیل حجم بالای اشعار معمولا در این اندازه به چاپ میرسند. 

در این کتاب‌ها بسته به موضوعی که دارند صفحه آرایی‌های زیبایی صورت می گیرد، متون هر صفحه در دو الی سه ستون ارائه می شوند و فونت آن‌ها معمولا ریز است. برای اطلاع از  صفر تا صد قیمت چاپ دیجیتال کتاب می توانید با شبدا در تماس باشید.

در این مقاله شما را با کلمه قطع آشنا کردیم و انواع قطع‌های کتاب را به شما معرفی کردیم و مشخصات و کاربرد هر یک از آنها را برای شما شرح دادیم. 

از همراهی شما صمیمانه سپاسگزاریم

 

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

با ما کار کنید

۹:۰۰ صبح - ۷:۰۰ شب

برای ما بنویسید

Shabdadigital@gmail.com

با ما تماس بگیرید ۹ صبح - ۸ شب

۰۹۱۲ ۲۸۸ ۵۲۵۴