در مورد انواع دستگاه چاپ بیشتر بدانید

دستگاه چاپ جزو مهمترین بخش در فرایند چاپ کتاب دیجیتال و نشریات یک چاپخانه میباشد. دستگاه های چاپ از تنوع بالایی برخوردار هستند و با توجه به ویژگی ها و مزیت هایی که دارند کاربرد آنها در صنعت چاپ متفاوت می باشد. در این مقاله ابتدا در مورد فرآیند چاپ و انواع دستگاه چاپ از نظر رنگ و سازوکار می پردازیم سپس ویژگی های انواع دستگاه چاپ را مورد بررسی قرار میدهیم و در آخر دستگاه های چاپ را در یک جدول مقایسه میکنیم. کارشناسان ما در شبدا در این مقاله در مورد دستگاه های چاپ به شما توضیحات کامل را ارائه میدهند. از اینکه این مقاله را تا انتها مطالعه می کنید متشکریم.

صنعت چاپ

چاپ در لغت به معنی فشرده کردن سطحی بر سطح دیگر است و در اصطلاح، هرگاه متن، طرح یا اثری را بر روی سطحی ایجاد و تکثیر شود، چاپ گفته می شود. در دهه اخیر صنعت چاپ پیشرفت چشمگیری داشته است به گونه ای که فرآیند چاپ در کمترین زمان ممکن بر روی انواع سطوح مانند کاغذ، پارچه و اشیا مختلف انجام میشود. عامل اصلی این پیشرفت ورود انواع دستگاه چاپ در این صنعت است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع دستگاه چاپ با همراه باشید.

انواع دستگاه چاپ از نظر رنگ

دستگاه چاپ بر اساس رنگ جوهری که دارند به دو دسته سیاه سفید و رنگی تقسیم میشوند که درپایین به کاربرد این دو دسته اشاره میکنیم.

انواع دستگاه چاپ از نظر رنگ

  1.     چاپگر سیاه و سفید 

در این نوع از دستگاه های چاپ تنها رنگ مشکی وجود دارد که بیشتر برای چاپ اسناد و مدارک، مقاله و نمودار کاربرد دارد.  همچنین این نوع چاپگر برای چاپ عکس و طراحی های گرافیکی مناسب نیست زیرا نمی تواند حس خوب عکس و رنگ های جذاب تصاویر گرافیکی را به مخاطب منتقل کند.

  1.    چاپگر رنگی 

این نوع دستگاه های چاپ رنگ های مختلفی از جمله رنگ مشکی و رنگ های اصلی دارند؛ بنابراین علاوه بر اینکه برای چاپ عکس بسیار مناسب هستند در چاپ اسناد و مدارک، مقاله و نامه های ادارای هم کاربرد دارند. برای چاپ دیجیتال کتاب کودک رنگ و گرافیک یکی از اولویت های مهم می باشند.

انواع دستگاه چاپ از نظر ساز و کار

دستگاه های چاپ بر اساس نحوه عملکرد باهم متفاوت اند که به ۵ دسته متفاوت تقسیم میشوند. در ادامه به معرفی آنها و عملکردشان می پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع دستگاه چاپ از نظر ساز و کار

  • جوهر افشان

دستگاه چاپ افشان رایج ترین و پرکاربرد ترین چاپگر های امروزی هستند که در خانه ها و ادارات از این نوع دستگاه چاپ استفاده می کنند. دستگاه چاپ جوهر افشان دارای یک مخزن به نام کارتریج هستند که فرآیند چاپ با نقش جوهر بر روی کاغذ انجام می شود.

  • ماتریس سوزنی

در دستگاه های ماتریس سوزنی فرآیند چاپ به صورت ماتریسی از نقاط است که سوزن‌های باریکی بر روی یک نوار حاوی جوهر نسبتا خشک ضرباتی را وارد میکنند که در نهایت منجر به چاپ بر روی کاغذ میشوند. مشکل اصلی این دستگاههای چاپ صدای بالا و کیفیت پایین چاپ است. این دستگاه ها از نظر قیمتی ارزان و مقرون به صرفه می باشد و در چاپ انواع چک، صدور انواع فاکتورهای رسمی و چندنسخه‌ای، چاپ نسخه‌ها، چاپ روی دفترچه، چاپ بلیط قطار یا هواپیما و… کاربرد دارد.

  • لیزری

اساس کار دستگاه های چاپ لیزری، پرتو های لیزر می باشد که جوهر را بر روی کاغذ می نشانند.  چاپگرهای لیزری به دو دسته رنگی و سیاه سفید تقسیم می شوند. این دستگاه برای چاپ عکس زیاد مناسب نیست زیرا هزینه بر و گران است. مزیت این دستگاه ها سرعت بالا و با کیفیت چاپ می باشد اما از نظر اقتصادی کمی گران قیمت است و برای تعویض کارتریج چاپگر لیزری باید هزینه زیادی پرداخت کرد.

  • حرارتی

در دستگاه های چاپ حرارتی فرآیند چاپ بدین شکل است که با ایجاد حرارت بر روی کاغذهای مخصوص و ریبون متن مورد نظر چاپ می شود. از مزیت های چاپگر های حرارتی سرعت بالا و اقتصادی بودن می باشد که در زمینه صدور انواع فیش و فاکتورها کاربرد دارد.

  • سه بعدی 

در دستگاه ها چاپ سه بعدی میتوان چاپ بر روی سطوح سه بعدی مانند لیوان یا قاب گوشی و غیره را انجام داد. مواد اولیه برای چاپ در این دستگاه ها نیمه جامد می باشد.

جدول انواع دستگاه چاپ

در این قسمت جدولی از انواع دستگاه چاپ از نظر رنگ و از نظر ساز و کار تهیه کردیم.

اسم کاربرد مزیت
 

 

 

 

انواع دستگاه چاپ

از نظر رنگ سیاه سفید چاپ اسناد و مدارک، مقاله و نمودار مقرون به صرفه
رنگی چاپ عکس و طراحی های گرافیکی چاپ با کیفیت
 

 

از نظر ساز و کار

جوهرافشان مصارف خانگی و ادارات مقرون به صرفه با کارایی آسان
سوزنی چاپ انواع چک، صدور انواع فاکتورهای رسمی و چندنسخه‌ای، چاپ نسخه‌ها، چاپ روی دفترچه، چاپ بلیط قطار یا هواپیما و… اقتصادی و مقرون به صرفه
لیزری چاپ عکس و متن چاپ سریع و با کیفیت
حرارتی چاپ انواع فیش و فاکتورها چاپ اقتصادی و ارزان

چاپ فوری

سه بعدی چاپ بر روی سطوح سه بعدی مانند لیوان یا قاب گوشی و… چاپ بر روی سطوح سه بعدی

لیست انواع دستگاه چاپ

در این قسمت به انواع دستگاه های چاپ اشاره و از ویژگی ها، مزیت ها و معایت آن ها با شما صحبت می کنیم.

انواع دستگاه چاپ

  • دستگاه چاپ افست

یکی از محبوب ترین و کاربردی ترین دستگاه های چاپ در ایران، دستگاه چاپ افست می باشد. از دلایل محبوبیت دستگاه چاپ افست کیفیت بالا در چاپ می باشد. معمولا از چاپ افست در تیراژهای متوسط بسیار استفاده می کنند. از چاپ افست در تیراژ های محدود یا خیلی بالا استفاده نمی شود زیرا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست. از چاپ افست در زمینه های چاپ انواع کتاب، مجلات، بروشور، کاتالوگ، پوستر و سایر نشریات کاربرد دارد و مورد استفاده قرار میگیرد. نکته قابل توجه اینکه در چاپ افست ابتدا فایل طرح مورد نظر با مواد شیمیایی به زینک آغشته می شود و سپس توسط سیلندرهای مخصوص چاپ روی کاغذ صورت میگیرد. نحوه کار در چاپ افست بدین شکل است که هر رنگ به صورت جداگانه بر روی کاغذ پرینت میشود و سپس رنگ‌ها با هم روی کاغذ ترکیب می‌شوند. جالب است بدانید نام دیگر چاپ افست چاپ مسطح می باشد.

  • دستگاه چاپ هلیوگراور

هلیوگراور یکی از دستگاه های چاپ کتاب در ایران است که در تیراژهای میلیونی کاربرد دارد. در دستگاه چاپ هلیوگراور چند سیلندر بکار رفته است که باعث میشود برای چاپ نیازی به قرارگیری مجدد زینک نباشد و برای تیراژهای بسیار بالا مناسب باشد. اگر تیراژهای زیر یک میلیون دارید یا تیراژهای چاپ محدود است این دستگاه اصلا گزینه خوبی برای شما نیست، علت آن هم این است که دستگاه چاپ هلیوگراور بسیار گران قیمت است و شما میتوانید از دستگاه های چاپ ارزان تر استفاده کنید که بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است. چاپ دیجیتال برخلاف چاپ هلیوگراور از نظر اقتصادی بسیار مقرون بصرفه می باشد برای آگاهی صفر تا صد قیمت چاپ دیجیتال کتاب به سایت شبدا مراجعه کنید.

  •  دستگاه چاپ فلکسو

جالب است بدانید که علت نامگذاری این دستگاه چاپ بخاطر این است که در آن از یک نوع لاستیک بسیار انعطاف پذیر بکار رفته است. از دستگاه چاپ فلکسو می توان در تیراژهای بالا استفاده کرد. از مزیت های مهم این دستگاه چاپ میتوان به سرعت بالا چاپ و اقتصادی بودن آن اشاره کرد. در دستگاه چاپ فلکسو امکان چاپ بر روی هر نوع ماده ای مانند کاغذ و پلاستیک و… وجود دارد که در زمینه صنایع بسیار کاربردی است. نوع چاپ در دستگاه فلکسو به صورت برجسته میباشد.

  • دستگاه چاپ سیلک اسکرین

یکی دیگر از دستگاه های چاپ معروف و پرکاربرد در ایران دستگاه سیلک اسکرین می باشد. مهمترین ویژگی این دستگاه این است امکان چاپ بر روی هر متریالی وجود دارد که این امر به نوبه خود باعث میشود تا زمینه چاپ برای این دستگاه بسیار وسیع تر شود. با دستگاه سیلک اسکرین میتوان بر روی انواع سطوح مختلف مانند سطوح صاف، گرد و بی نظم چاپ انجام داد. سیلک اسکرین با تمام مرکب ها سازگار است و می توان انواع چاپ را با این دستگاه انجام داد.

  • دستگاه چاپ لترپرس

دستگاه چاپ لترپرس که نام دیگر آن دستگاه چاپ ملخی است یکی دیگر از دستگاه های چاپ معروف در ایران است. این دستگاه در ایران دیگر کاربرد چندانی ندارد و از رده خارج شده است. امروزه از دستگاه چاپ لترپرس بیشتر برای چاپ سربرگ و کارت های ویزیت استفاده می شود. این دستگاه برای تیراژهای پایین کاربرد دارد و در تیراژهای بالا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.

  • دستگاه چاپ دیجیتال

با ورود دستگاه چاپ دیجیتال به بازار تحول عظیمی در صنعت چاپ ایجاد شد و کار چاپخانه ها با این دستگاه رونق بیشتری گرفت. دستگاه چاپ دیجیتال سرعت چاپ و تکثیر کتاب ها و نشریات را بسیار افزایش داده است، به طوری که امروزه می توان با دستگاه چاپ دیجیتال یک کتاب ۲۰۰ صفحه ای با ۱۰۰ تیراژ را در کمتر از ۴ ساعت به چاپ رساند. نکته بسیار مهم در این دستگاه این است که کیفیت چاپ فدای سرعت چاپ نشده و در بالاترین سطح کیفیت با کمترین زمان ممکن کتاب ها در تیراژ محدود به چاپ میرسند. دستگاه چاپ دیجیتال کاملا خودکار و اتوماتیک است که تنها به یک رایانه برای انتقال فایل به دستگاه چاپ نیاژ است. دستگاه چاپ دیجیتال در زمینه چاپ کتاب، بروشور، کارت ویزیت، کاتالوگ و غیره کاربرد دارد و استفاده میشود.

شما میتوانید برای سفارش چاپ دیجیتال کتاب به سایت شبدا مراجعه کنید.

مقایسه دستگاه های چاپ

حال که با تمامی دستگاه های چاپ در ایران آشنا شدید، بهتر است این دستگاه های چاپ را باهم مقایسه کنیم تا تفاوت و کاربرد آنها برای شما قابل درک باشد و راحت تر بتوانید دستگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید. در این قسمت برای شما جدولی تهیه کردیم تا بتوانید بهتردستگاه های چاپ را باهم مقایسه و بررسی کنید.

نام دستگاه چاپ تیراژ چاپ کاربرد مزیت
افست متوسط چاپ انواع کتاب، مجلات، بروشور، کاتالوگ، پوستر و سایر نشریات چاپ با کیفیت و مقرون به صرفه در تیراژهای متوسط
هلیوگراور بسیار بالا چاپ کتاب یا نشریات در تیراژهای میلیونی چاپ در تیراژهای بسیار بالا مقرون به صرفه است
فلکسو بالا زمینه صنایع چاپ سریع، مقرون به صرفه
سیلک اسکرین پایین چاپ بر روی هر متریال چاپ بر روی سطوح مختلف
لترپرس پایین چاپ سربرگ و کارت های ویزیت در تیراژ پایین مقرون به صرفه
دیجیتال پایین چاپ کتاب، بروشور، کارت ویزیت، کاتالوگ و غیره کیفیت بالا چاپ، سرعت بالا چاپ

کلام آخر

از مطالعه این مقاله به این موضوع پی بردیم که یکی از ستون های  اصلی صنعت چاپ، دستگاه چاپ هستند که آن را پابرجا نگه داشته است. یکی از مهم ترین این دستگاه ها، چاپ دیجیتال است که امروزه در صنعت چاپ بی رقیب است. اگر قصد چاپ دیجیتال کتاب خود را دارید یا زمان کافی برای چاپ کتاب ندارید ما به شما یکی از تخصصی ترین سایت های چاپ دیجیتال کتاب را معرفی میکنیم. شبدا با بیش از یک دهه تجربه در زمینه چاپ دیجیتال کتاب، سفارشات شما را در کمترین زمان و با کیفیت عالی به چاپ میرساند. شبدا یک فرصت استثنایی برای شما دوستداران کتاب فراهم کرده است، شما میتوانید سفارشات خود را در هر تیراژی ثبت کنید و نگران هزینه ارسال نباشید زیرا در شبدا ارسال سفارشات به تمامی نقاط کشور رایگان است؛ و کلام آخر اینکه در صورت هرگونه سوال و ابهام آن را با ما به اشتراک و کامنت بگذارید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

با ما کار کنید

۹:۰۰ صبح - ۷:۰۰ شب

برای ما بنویسید

Shabdadigital@gmail.com

با ما تماس بگیرید ۹ صبح - ۸ شب

۰۹۱۲ ۲۸۸ ۵۲۵۴