مراحل چاپ دیجیتال کتاب | شبدا پرینت

چاپ دیجیتال یکی از چاپ های پرکاربرد امروزه است که بسیار پیشرفت چشمگیری در صنعت چاپ داشته و در زمینه های زیادی جایگزین چاپ افست شده است. شاید چاپ دیجیتال فوری را زیاد شنیده باشید اما از مراحل و چگونگی انجام چاپ دیجیتال اطلاعات کافی نداشته باشید. آیا با نحوه چاپ دیجیتال آشنایی دارید؟ آیا تا به حال برای چاپ کتاب یا سفارشتان از چاپ دیجیتال استفاده کرده اید؟ برای اینکه یک کتاب به چاپ دیجیتال برسد باید چه مراحلی را طی کند؟ کارشناسان ما در شبدا در این مقاله به صفر تا صد نحوه و مراحل چاپ دیجیتال می پردازند. پس با ما تا انتها همراه باشید.

نحوه چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال به این علت جزو محبوب ترین چاپ های موجود در بازار است که در تیتراژ های پایین بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است و در کمترین زمان یک چاپ با کیفیت را تحویل مشتریان می دهد. کار کردن با چاپ دیجیتالی بسیار آسان و راحت است و نیاز به تخصص خاصی ندارد. برای چاپ دیجیتال معمولا از چاپگر های جوهرافشان و لیزری استفاده میشود. مزیت این چاپگر ها این است که رنگدانه و تونرها میتوانند در سطوح مختلف مانند بوم، کاغذ، شیشه، پارچه، فلز، سنگ مرمر و پلاستیک بکار روند. علت اینکه چاپ دیجیتال در سطوح مختلف امکان پذیر است این است که جوهر و تونر بدون اینکه بر سطح نفوذ کنند، تنها یک لایه نازک روی سطح ایجاد میکنند. از مایع فیوزر همراه با حرارت برای تونر و فرآیند پخت ماورا بنفش برای جوهر استفاده می شود تا بر روی سطح به خوبی بچسبند. قبل از اینکه مراحل چاپ دیجیتال کتاب را باهم بررسی کنیم، از صفر تا صد قیمت چاپ دیجیتال کتاب آگاه شوید.

بررسی دستگاه چاپ

کارهایی که باید قبل از چاپ دیجیتال انجام دهید

شاید یکی از مهمترین بخش های چاپ کتاب طراحی آن باشد. شما میتوانید با طراحی کتابتان با مخاطبین خود ارتباط برقرار کنید. پس بهتر است در طراحی کتاب نهایت خلاقیت و دقت را بکار بگیرید. اگر قصد دارید طراحی کتاب را خودتان انجام دهید باید چند نکته را در نظر بگیرید.

  • طراحی هدفمند

برای اینکه یک طراحی تاثیرگذار داشته باشید، باید طراحی متناسب با هدف و محتوا کتاب باشد. پس طراحی علاوه بر اینکه باید خلاقانه باشد باید هدفمند و با مفهوم باشد.

  • طراحی متناسب با محتوا چاپ

بر اساس محتوا چاپ طراحی صورت میگیرد برای مثال اگر محتوای چاپ شما بولد کردن یک نام تجاری است، بهتر است از رنگ ها، متن و تصاویر مناسب که نماد برند یا نام شرکت است استفاده شود.

طراحی کتاب

  • ویرایش طراحی 

حتما حتما حتما بعد از اینکه طراحی مد نظرتان را انجام دادید، آن را از همه جوانب اعم از غلط املایی، خطا گرامری، آدرس و تاریخ را بررسی کنید تا یک طراحی بی نقص داشته باشید. در چاپ دیجیتال کتاب کودک طراحی و گرافیک حرف اول را میزند.

  • آماده سازی برای چاپ

مرحله پایانی در مورد طراحی اینکه طرح خود را حتما در قالب CMYK و در ۳۰۰dpi (نقطه در اینچ) ذخیره کنید تا طراحی با کیفیتی داشته باشید. توجه داشته باشید طرح نهایی باید علاوه بر حاشیه یک منطقه لبه کار داشته باشد.

طراحیت رو به شبدا بسپر

برخی از افراد برای طراحی سفارشات خود به گرافیست های ماهر در زمینه طراحی یا شرکت های چاپخانه ای مراجعه می کنند. سایت شبدا با بکارگیری گرافیست های ماهر در این زمینه به شما در طراحی کمک میکنند. اگر میخواهید یک طراحی منحصر بفرد و خاص داشته باشید، همین الان به سایت شبدا بروید و سفارشتان را ثبت کنید. در صورتی که چاپ دیجیتال محصولتان با شبدا باشد طراحی به صورت رایگان انجام میشود.

برای اینکه یک تجربه عالی داشته باشید، سفارش چاپ دیجیتال کتاب را به شبدا بسپارید تا کیفیت را احساس کنید.

مرحله به مرحله با چاپ دیجیتال

اگر طراحی محصولتان را به پایان رساندید و منتظر چاپ دیجیتال آن هستید، ادامه مقاله را با ما دنبال کنیم تا با تک تک مراحل چاپ دیجیتال آشنا شوید و طراحی خود را به چاپ برسانید.

گام اول

اولین مرحله پس از طراحی تمیز کردن و خشک کردن سرچاپ است. برای تمیز کردن سرچاپ از مایع مخصوصی استفاده می شود تا سرچاپ آسیب نبیند. نکته قابل توجه اینکه غالبا بعد از هر ۱۰۰ چاپ این کار تکرار میشود اما بسته به میزان مصرفی رنگ چاپ، تمیز کردن سرچاپ زودتر از ۱۰۰ چاپ صورت میگیرد.

گام دوم

  • با هر بار چاپ، مقداری جوهر به صورت ضایعاتی توسط چاپگر تولید و جمع آوری میشود. برای جلوگیری از ریختن جوهر، این درام دستگاه چاپ را کنترل و مرتب تخلیه می کنند.
  • دستگاه چاپ همچنین از یک ظرف پاک کننده برخوردار است و درصورت کم شدن سطح پاک کننده ها فرد باید آن را پر کند. هر بار که دستگاه چاپ متوقف میشود، مقدار مشخصی پاک کننده مصرف میکند. این پاک کننده ها برای دستگاه چاپ حیاتی هستند و در صورت عدم توجه ممکن است به دستگاه چاپ آسیب وارد کند، پس حتما از خالی شدن ظرف پاک کننده غافل نشوید.
  • در هنگام چاپ دمای جوهر هم از اهمیت زیادی برخوردار است و دمای استاندارد برای جوهر دمایی بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد می باشد. اگر دما بالاتر از این محدوده باشد به سر چاپگر آسیب وارد میشود.

گام سوم

پس از بررسی کامل دستگاه چاپ به مرحله چاپ اثر هنری مشتری روی محصول میرسیم.

گام چهارم

بسته به آنچه که روی محصول چاپ میشود میتوان از پالت های مختلفی برای نگهداری استفاده کرد. پس از انتخاب پالت مناسب به دستگاه متصل میشود و محصول روی آن قرار میگیرد و آماده چاپ میشود.

گام پنجم

محصول مورد نظر پس از چاپ بر روی سطحی صاف و بدون چین خوردگی قرار می دهیم اگر چین خوردگی داشته باشد، چاپ تحریف میشود.

گام ششم

چاپگر دیجیتال شروع به جا به جا کردن هدها بر روی صفحه میکند و چاپ واقعی را آغاز می کند.

گام هفتم

پس از اتمام چاپ دیجیتال محصول از پالت جدا میشود و از طریق یک خشک کن بزرگ به دمای مناسب میرسد تا از اینکه چاپ بر روی محصول پخته شده اطمینان حاصل شود.

گام هشتم

آخرین مرحله از چاپ دیجیتال، بررسی محصول از نظر کیفیت و بسته بندی آن است. حتما بعد از چاپ دیجیتال کتاب، یک نسخه از کتاب را برای بررسی کیفیت و بسته بندی چک کنید.

آخرین مرحله از چاپ دیجیتال بررسی کیفیت و دسته بندی آن است

کلام پایانی شبدا

حال که با نحوه چاپ دیجیتال کتاب و مراحل چاپ آشنا شدید و دانستید که برای چاپ دیجیتال یک محصول چه مراحلی باید طی شود، به شما توصیه میکنیم که برای چاپ سفارشات به سایت شبدا سر بزنید. شبدا با بیش از یک دهه فعالیت در زمینه چاپ دیجیتال با پیشرفته ترین ماشین آلات چاپ، سفارشات شما را با بهترین کیفیت و در کمترین زمان انجام میدهند. مهم نیست در کدام نقطه از کشور باشید، شما میتوانید سفارش خود را در سایت شبدا ثبت کنید، شبدا در کمترین زمان سفارشتان را به صورت کاملا رایگان برایتان ارسال می کند. پس در هر تیراژی که میخواهید سفارشتان را ثبت کنید و هزینه ارسال را مهمان شبدا باشید. در صورت هرگونه سوال یا اطلاع از شرایط ثبت سفارش با مشاورین ما در شبدا در ارتباط باشید یا برایمان کامنت بگذارید . باتشکر از همراهی شما.

 

نظرات (16)

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

با ما کار کنید

۹:۰۰ صبح - ۷:۰۰ شب

برای ما بنویسید

Shabdadigital@gmail.com

با ما تماس بگیرید ۹ صبح - ۸ شب

۰۹۱۲ ۲۸۸ ۵۲۵۴